Producătorii din industriile IT se pregătesc să livreze publicului prima mașină 100% autonomă între 2021 și 2025. Pentru a lansa mașinile care se vor conduce singure, tot mai multe companii se aliniază într-un efort financiar estimat la circa 25 miliarde dolari anual. Având în vedere că produsul trebuie să fie 100% sigur pentru a trece de ștampilele autorităților, termenul de livrare a fluctuat în ultimii ani și nu este exclus să fie modificat din nou.
Drumul spre mașina autonomă este unul cu 5 viteze. O autonomie de nivelul 3 va însemna că șoferul va trebui să preia controlul în diverse situații, în timp ce la nivelul 5 mașina va fi capabilă să se conducă în totalitate singură. Spre exemplu, majoritatea mașinilor de pe șosele, care au deja un grad de autonomie ating abia al doilea nivel.
BMW estimează că va putea lansa în anul 2021 mașini complet autonome. Planurile constructorului auto german sunt de a implementa tehnologii autonome pe actuala sa flotă. Aceeași dată a fost vehiculată și de Google, a cărei tehnologie Waymoba ajunge prima dată pe vehicule Chrysler.
În schimb, producătorul de chipuri Nvidia se pregătește să ofere o tehnologie complet autonomă abia în 2025. Pe aceeași lungime de undă sunt și nemții de la Bosch.
Aceste date diferite arată că s-au făcut pași importanți în ultimul timp, având în vedere că termenul pentru lansarea mașinii autonome a fost redus cu circa 5 ani. O contribuție o are și creșterea competitivitații între constructori, dupa investițiile masive venite din sectorul IT, precum cea de 15 miliarde, prin care Intel a preluat Mobileye.
Principiul de funcționare al unei mașini autonome este în esenţă simplu - e un radar şi un sonar concomitent. Doar că răspunsurile la mediul înconjurător trebuie să fie foarte rapide şi din această perspectivă... mai de de lucrat.
Tehnologiile încă mai au nevoie de ajustări, mai ales în contextul în care cele mai avansate mașini de pe șosele, cele ale Tesla, s-au confruntat cu numeroase rechemări în service. Tesla este însă și compania care pare a fi cel mai aproape de lansarea unei mașini complet autonome, iar șefii companiei spun că așteaptă un semnal de la autorități pentru a face acest lucru.
Pe lângă problemele de dezvoltare a tehnologiilor mai sunt şi piedici care ar putea apărea din partea autorităților, care nu se grăbesc să dea undă verde acestor proiecte. De altfel o întreaga dezbatere a fost stârnita de crearea unui cadru legal în baza căruia mașinile autonome vor fi omologate. Există propunerea ca autopilotul mașinii să fie considerat șofer, dar nu este clar cine va fi tras la răspundere în cazul unui accident cu victime.