Video&Foto România, complet în Schengen. Cozile din vămi devin istorie

Data actualizării: Data publicării:
ARAD -VAMA NADLAC - INTRARE SCHENGEN - 1 IAN 2025
România în Schengen, imagine de la vama Nădlac. Foto: Inquam Photos/Virgil Simonescu

De la miezul nopţii, românii pot circula liber în ţările din Spaţiul Schengen şi pe şosele, după ce, în 12 decembrie 2024, miniştrii de Interne ai UE au decis să elimine controalele la frontierele interne terestre pentru Bulgaria şi România, începând cu 1 ianuarie 2025. Accesul în spaţiul de liberă circulaţie presupune eliminarea controlului de documente la frontieră şi implicit a cozilor de maşini la vămi. Călătorii trebuie totuşi să aibă actele de identitate la ei, în condiţiile în care, cel puţin şase luni de acum înainte, sunt posibile controale aleatorii ale poliţiştilor de frontieră.

Decizia din 12 decembrie a Consiliului JAI a fost primită cu entuziasm de autorităţi, dar şi de mediul economic, informează news.ro.

Accesul în spaţiul de liberă circulaţie presupune eliminarea controlului de documente la frontieră şi implicit a cozilor de maşini la vămi. Călătorii trebuie totuşi să aibă actele de identitate la ei, în condiţiile în care, cel puţin şase luni de acum înainte, sunt posibile controale aleatorii ale poliţiştilor de frontieră. Din 31 martie 2024, România a intrat în spaţiul Schengen pe cale aeriană şi maritimă. Decizia din 12 decembrie a Consiliului JAI a fost primită cu entuziasm de autorităţi, dar şi de mediul economic. Germania, membră Schengen, prelungeşte controalele la frontiere şi după luna martie 2025, pentru maximum doi ani, ca urmare a creşterii tensiunilor legate de imigraţie şi de situaţia electorală tensionată.

România în Schengen. Foto: Inquam Photos/George Călin
România în Schengen. Foto: Inquam Photos/George Călin

La 12 decembrie 2024, Consiliul Uniunii Europene a decis ca România şi Bulgaria să intre în Schengen şi cu graniţele terestre de la 1 ianuarie 2025, ceea ce înseamnă că România şi Bulgaria devin graniţe externe pentru Spaţiul Schengen. România a intrat în spaţiul Schengen pe cale aeriană şi maritimă din 31 martie 2024.

Guvernul a aprobat, luni, 30 decembrie 2024, o hotărâre care prevede închiderea celor 39 de puncte de trecere a frontierei României cu Ungaria, respectiv Bulgaria, de la 1 ianuarie 2025, ca urmare a aderării României la Spaţiul Schengen. Personalul implicat în activităţile de control va fi redistribuit, cu respectarea condiţiilor şi a procedurii aplicabile fiecărei categorii de personal. Executivul a mai decis ca personalul implicat în activităţile de control să fie redistribuit, cu respectarea condiţiilor şi a procedurii aplicabile fiecărei categorii de personal.

Anunţul Poliţiei de Frontieră

Reprezentanţii Poliţiei de Frontieră au informat că, deşi de la 1 ianuarie 2025 este eliminat controlul sistematic al documentelor de călătorie la frontiera României cu Bulgaria şi Ungaria, poliţiştii de frontieră vor continua să facă controale la aceste puncte de trecere a frontierei, în baza analizei de risc.

„Eliminarea controlului sistematic al documentelor de călătorie înseamnă că toate persoanele se vor bucura de dreptul la libera circulaţie, aşa cum este prevăzut în legislaţia Schengen, şi se vor putea deplasa către sau dinspre alte state membre Schengen fără a se mai opri la cabinele de control ale Poliţiei Frontieră pentru verificarea documentelor de călătorie”, a declarat şeful Centrului de Informare şi Relaţii Publice al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, Alexandra Găvan.

Aceasta menţionează că poliţiştii de frontieră vor face totuşi controale aleatorii şi inopinate în limita celor 30 de kilometri de la linia de frontieră către interior, împreună cu reprezentanţii Poliţiei, Jandarmeriei şi Serviciului Imigrări, având ca scop prevenirea şi combaterea faptelor ilegale. De aceea, este important ca cetăţenii români care călătoresc în ţări Schengen să ştie că trebuie să aibă asupra lor documentele de identitate valabile.

Statele membre Schengen sunt: Austria, Bulgaria, Belgia, Cehia, Croaţia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, România, precum şi Elveţia, Islanda, Norvegia şi Liechtenstein, ultimele patru ţări nefiind şi membre ale Uniunii Europene.

Despescu: „Toate controalele vor fi aleatorii, nu va mai fi control total”

Ministrul român de Interne, Cătălin Predoiu, declara, la scurt timp de la luarea deciziei Consiliului JAI, că aderarea deplină a României la spaţiul Schengen este un moment istoric, emoţionant, dar că România „va continua să-şi protejeze graniţele”, investind în tehnologie şi logistică la frontiere, pentru a combate migraţia ilegală şi criminalitatea transfrontalieră. „Am investit în tehnologie şi logistică, am dezvoltat programe bilaterale şi multilaterale de cooperare cu vecinii noştri, toţi vecinii noştri: Moldova, Serbia, Ungaria, Ucraina, Republica Moldova, dar şi cu Austria. Vom continua să lucrăm în acest sens”, asigura Cătălin Predoiu.

Predoiu preciza că timp de încă şase luni de la aderarea completă a României la spaţiul Schengen se vor face la graniţe controalele aleatorii, ori de câte ori poliţiştii de frontieră vor observa că ceva este în neregulă cu un mijloc de transport sau cu un autoturism cu cetăţeni persoane fizice ori au date sau informaţii despre nerespectarea legislaţiei.

Ministrul menţiona că aceste controale sunt, în primul rând, în interesul cetăţenilor români, pentru a avea „o ţară sigură, protejată de migraţie ilegală, de crimă organizată, de crimă transfrontalieră”

Întrebat dacă autoritățile române sunt pregătite pentru intrarea completă în Schengen, chestorul general de poliție, Bogdan Despescu, a răspuns: „Suntem pregătiți, toate măsurile pe care le-am gândit vor fi puse în aplicare de la ora 00:00 din această noapte, moment în care vor fi ridicate controalele care existau și există astăzi la granița cu Bulgaria și la granița cu Ungaria - 21 de puncte de frontieră la Bulgaria, 17 puncte la Ungaria, plus două puncte de frontieră interior pe Dunăre, vorbim de Cernavodă și de Brăila. Din acel moment, toți cetățenii vor circula fără a opri în punctul de frontieră și fără a fi supuși controlului de către Poliția de Frontieră. Colegii noștri, Poliția de Frontieră, Poliția Română, Jandarmeria vor acționa în inelul de 30 de kilometri și în interiorul țării sub o altă modalitate de lucru, aceea care este valabilă astăzi, dacă ne-am deplasat de la București la Cluj”. 

„Toate controalele sunt aleatorii, nu va mai fi un control total. Toate aceste controale sunt prin sondaj, ca urmare a unor analize de risc, pe baza observării directe, aspecte care țin de specificul muncii noastre, nu de a prezenta total aceste documente care astăzi se prezintă”, a mai explicat el. 

Secretarul de stat în Ministerul de Interne spune că „odată cu eliminarea controalelor în punctele de frontieră, cu siguranță nu mai sunt timpi de așteptare”.

„Circulația va fi una fluentă și în anumite momente, în anumite parcări, în anumite zone, se va proceda la oprire, dar în afara sensului de mers. Va fi o oprire, ca și cum am merge astăzi de aici până la Pitești și nu prin blocajul părții carosabile. Bineînțeles, pot fi anumite situații, incendii, accidente când se pot bloca anumite sensuri de circulație”, adaugă acesta. 

Despescu spune că în zilele următoare se așteaptă „la un trafic mai mare spre Ungaria, având în vedere că foarte mulți cetățeni care sunt plecați la muncă în străinătate au revenit în perioada sărbătorilor în România și acum se vor întoarce în acele țări”.

„Dar de data aceasta nu vor mai aștepta în coadă la Poliția de Frontieră și nu vor mai fi supuși controlului total. Asta înseamnă că vor pleca rapid și pe parcurs, în funcție de evenimentele lunare”, susține el. 

Întrebat cum vor circula românii la vară în Grecia, acesta a spus: „Din punct de vedere al Poliției de Frontieră vorbim de România, vorbim de Bulgaria, vorbim de Grecia, nu vor mai fi controale și asta înseamnă că nu vor mai opri în punctele de frontieră. Dacă o anumită infrastructură este într-o reparație, bineînțeles, aceste chestiuni sunt până la urma urmei normale pe anumite momente, dar din punct de vedere al controalelor nu vor mai exista.”

Despre cântarele din vămi

Întrebat dacă ar trebui să existe cântare pentru TIR-uri înaintea punctelor de trecere a frontierei, Despescu spune: „Da, cu siguranță cred că am văzut modelul și în Ungaria. Și în Ungaria sunt anumite autostrăzi care sunt prevăzute cu spații special destinate, unde automarfarul este obligat să intre, este cântărit.

În România, aceste cântare nu sunt pe partea carosabilă și sunt în afara părții carosabile. Probabil ce ține de infrastructură în timp se va dezvolta și cu siguranță ele trebuie să fie într-o corelare cu celelalte state, pentru că până la urma urmei, așa cum noi, Ministerul Afacerilor Interne, suntem în corelare cu tot ce înseamnă baze de date cu celelalte agenții din celelalte 28 de state și la nivel de infrastructură, Minister al Transporturilor sau alte agenții care aplică legea în România, sunt în corelare cu celelalte structuri similare din spațiul Uniunii Europene”. 

CNAIR va păstra personal pentru roviniete

CNAIR anunţă că va păstra în punctele de trecere a frontierei personal doar pentru comercializarea de roviniete şi emitere de Autorizaţii Speciale de Transport.

„Aderarea României la spaţiul Schenghen şi cu graniţele terestre va determina schimbări în ceea ce priveşte controlul la frontierele cu statele UE, astfel încât autorităţile române trebuie să elimine orice obstacol care împiedică fluidizarea traficului prin PTF (Punctele de Trecere ale Frontierei) şi implicit elimininarea controlului specific al CNAIR. În consecinţă, CNAIR va desfăşura în ACI (Agenţiile de Control şi Încasare) din PTF cu statele UE (Ungaria si Bulgaria) doar activitate comercială pe sensul de intrare în ţară, respectiv comercializare de roviniete şi emitere AST (Autorizaţii Speciale de Transport) la cerere”, a transmis, marţi, CNAIR, într-un comunicat de presă.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Punctele de trecere a frontierei unde va fi eliminat controlul

La frontiera româno-bulgară:

  • 11 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Giurgiu, Vama Veche, Ostrov, Negru Vodă, Lipniţa, Dobromir, Bechet, Calafat, Călăraşi, Zimnicea şi Turnu Măgurele;
  • trei cu specific feroviar: Giurgiu, Negru Vodă şi Calafat;
  • şapte cu specific portuar: Călăraşi, Olteniţa, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia şi Bechet.

La frontiera româno-ungară:

  • 12 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Nădlac, Nădlac II, Turnu, Vărsând, Salonta, Borş, Borş II, Valea lui Mihai, Săcuieni, Peţea, Urziceni şi Cenad;
  • cinci cu specific feroviar: Cărei, Curtici, Salonta, Episcopia Bihor şi Valea lui Mihai.
  • Pe Dunărea interioară: - două cu specific portuar: Cernavodă şi Brăila.

Călătoriile din România către şi dinspre celelalte state membre Schengen vor fi similare unei călătorii în interiorul ţării.

„Acest lucru este valabil pentru toate persoanele, indiferent de cetăţenie, şi pentru toate categoriile de mijloace de transport, fie că vorbim despre turisme, autocare, microbuze, camioane, ambarcaţiuni sau trenuri”, a transmis Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră (IGPF), într-un comunicat de presă.

Persoanele care intenţionează să meargă pe teritoriul altui stat trebuie să aibă asupra lor un document de călătorie valabil, respectiv paşaport sau carte de identitate.

Editor : C.L.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri