Problemele majore cu care se confruntă industria ospitalității: „E mult mai greu să găsești un bun ospătar, decât un director de hotel”
Lipsa acută de personal este o tragedie pentru industria ospitalității. Dacă lipsa oamenilor se combină și cu o pregătire foarte slabă, situația este catastrofală. Este concluzia profesorului Ray Iunius, românul care le predă excelența managerilor marilor lanțuri hoteliere din întreaga lume. Stabilit în Elveția de mai bine de trei decenii, directorul celei mai prestigioase școli hoteliere din Europa propune și soluțiile pentru ca turismul românesc să poată deveni competitiv.
Prof. Dr. Ray Iunius: Problema și tragedia mare în lume este că nu se mai găsesc oameni, au plecat oamenii nu numai din HoReCa, au plecat oamenii de peste tot, și pentru mine este un mister unde sunt. Nu e vorba că au plecat din România, nici în Elveția nu avem oameni în acest sector, sunt restaurante care închid în Elveția din lipsa acestor colaboratori. Este o tragedie ce se întâmplă pentru aceste industrii, care n-au fost pregătite la așa un șoc. E mult mai greu să găsești un bun ospătar astăzi, decât un bun director de hotel.
Afirmația îi aparține lui Ray Iunius, românul care și-a dedicat întreaga viață industriei ospitalității. De trei decenii, "acasă" înseamnă și România, dar și Elveția. Îl preocupa ce se întâmplă la noi, câtă vreme industria ospitalității a pierdut aproximativ 100.000 de mii de angajați, adică aproape o treime din total, de la începutul pandemiei.
Reporter: Care este soluția pentru a stopa criza de personal?
Prof. Dr. Ray Iunius: Realitatea economică, de acolo vine speranța, pentru că dacă acești manageri au fost axați numai pe beneficiul economic și pe a supraviețui și au considerat colaboratorii și educația ca un cost, acum își dau seama că este o investiție și au înțeles că nu e datoria nici a statului, nici a școlii să-și pregătească oamenii, ci este a lor în primul rând. Ei trebuie să se ducă spre puterile publice, ci nu invers. Mediul economic are nevoie de acești oameni. Nu poți să deschizi un hotel dacă nu ți-ai pregătit oamenii cu cel puțin 6 luni înainte. Poți să ai cel mai frumos hotel, restaurant din lume, dacă colaboratorii care sunt acolo nu sunt la înălțime, nu faci nimic.
-Cât de importantă este pregătirea în industria ospitalității indiferent de jobul pe care îl ai?
-Ospătarul care nu are pregătire are un middle-manager care dacă îl ia de pe stradă știe să-l încadreze și să-și facă treaba cu el. Acesta nu e ospătarul profesionist, pentru că ospătarul profesionist nu e un transportor de mâncare dintr-o parte în alta. Îi vedeți în restaurante că sunt oameni pasionați care vin întâi și-ți spun o poveste, te uiți că ai trei fire de salată dar ei îți spun o poveste întreagă. Au pasiune și nu-ți ajunge numai mindset-ul, trebuie să fii profesionist, să știi exact ce se întâmplă în bucătărie, ce-și dorește clientul și să știi cum să îi satisfaci aceste nevoi.
Reglementarea bacşişului este un pas spre normalitate este de părere profesorul Ray Iunius.
Prof. Dr. Ray Iunius: În primul rând mă uimește cât de multă emoție a provocat un lucru care era normal să existe, n-am făcut decât să intrăm în normalitate. Asta e partea mai obositoare în România, că îți trebuie un efort și o energie foarte mare pentru lucruri care sunt simple uneori și normale.
Editor : A.P.
- Etichete:
- prof. dr. ray iunius
- industria ospitalitatii
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News