Zeci de nave uriașe încărcate cu gaz așteaptă în largul coastelor Europei. Care sunt explicațiile

Data publicării:
Navă cu gaz natural lichefiat.
Navă care transportă gaz natural lichefiat. Foto: Profimedia Images

Zeci de nave uriașe, pline cu gaz natural lichefiat, așteaptă în largul coastelor Spaniei, Portugaliei, Regatului Unit și a altor țări europene, relatează BBC.

Răcit la aproximativ -160C pentru a fi transportat, acest combustibil este foarte solicitat, în condițiile crizei gazelor rusești. Cu toate acestea, navele rămân pe mare cu încărcătura lor.

După invadarea Ucrainei, în februarie, Rusia a redus livrările de gaz către Europa, declanșând o criză energetică ce a dus la creșteri uriașe ale prețurilor gazului și la temeri că ar putea exista o penurie a gazelor la iarnă.

„Acest lucru se întâmplă de cinci-șase săptămâni”, spune Augustin Prate, vicepreședinte al piețelor de energie și mărfuri la Kayrros, unul dintre experții care au urmărit evoluția situației.

El și colegii săi urmăresc navele prin semnale AIS (Automatic Identification System), care sunt transmise de nave.

„E clar că este o poveste importantă”, adaugă el.

Fraser Carson, analist la Wood Mackenzie, a numărat luna aceasta 268 de nave cu gaz natural lichefiat (GNL) aflate pe apă în toată lumea, în condițiile în care media anuală e de 241. Dintre cele aflate în prezent pe mare, 51 sunt în largul coastelor Europei.

El explică acest lucru prin faptul că țările europene au început să cumpere gaze naturale în timpul verii, pentru a-și umple rezervoarele astfel încât să poată asigura necesarul de energie în această iarnă.

Scopul iniţial era de a umple rezervoarele la 80% din capacitatea totală până la 1 noiembrie. Acest obiectiv a fost atins şi depăşit însă cu mult înainte de termen. Cele mai noi date arată că nivelul total de stocare este acum de aproape 95%.

Importul de GNL a jucat un rol esenţial în realizarea acestui obiectiv pentru Europa. Dar cererea de instalaţii care să încălzească acest combustibil şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. Nu există foarte multe astfel de uzine în Europa, deoarece continentul s-a bazat până acum pe gazul furnizat prin conducte din Rusia.

Acesta este unul dintre motivele pentru care navele cu gaz natural lichefiat stau la coadă pentru a avea acces la terminalele de regazeificare. Germania şi Olanda au investit în noi instalaţii care să facă acest lucru și ar urma să devină operaţionale în câteva luni.

Pe de altă parte, în Europa se consumă mai puţin gaz din cauza vremii destul de calde.

În plus, spune Antoine Halff, cofondatorul Kayrros, activitățile industriale care se bazează pe gaz produc mai puțin.

„A existat o scădere foarte mare a producției de ciment și oțel în Europa”, explică el.

 

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Zodiile care vor avea trei ani plini de noroc începând cu 2025. Trăiesc cea mai bună perioadă
Digi FM
Kevin Costner, vacanță în Aspen alături de fiica sa adolescentă. Actorul este tatăl a șapte copii
Pro FM
Soția lui Kanye West, într-o pelerină transparentă de ploaie, cu nimic pe dedesubt. El, cu mască pe față...
Film Now
I-a arătat imagini nud și i-a vorbit despre dependența lui de pornografie. Blake Lively l-a dat în judecată...
Adevarul
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa: va duce la o scădere masivă a costurilor
Newsweek
Ultimele vești de la Casa de Pensii despre indexarea pensiilor în ianuarie: Va veni direct majorată
Digi FM
Controversă după momentul Aurei Șova cu Marius Manole, din finala Vocea României 2024: "Respectul faţă de...
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
O dragoste ca a lor e rară. Julia Roberts, fotografie plină de tandrețe alături de soțul ei și declarație...
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...