Activitatea Uber nu este contestată doar în România. Curtea Europeană de Justiţie trebuie să decidă, miercuri, dacă aceasta este o firmă de transport sau o aplicaţie digitală. Activitatea companiei fondate în San Francisco, Statele Unite, a fost interzisă în Germania încă din 2015. Anul acesta, Uber a pierdut licenţa de transport în Londra.
Serviciul Uber a apărut în 2009 în Statele Unite şi este prezent, în acest moment, în peste 600 de oraşe din toată lumea. Este, în acelaşi timp, contestat vehement în Europa, unde firmele de taximetrie îl acuză de concurenţă neloială şi de nerespectarea regulilor.
„M-am săturat să lucrez ore în şir pe stradă, să mă chinui doar ca să văd că munca şi pâinea copiilor mei îmi sunt luate”, afirmă un taximetrist din Spania.
Spania a adoptat o lege conform căreia la fiecare 30 de taximetre poate exista doar o maşină Uber sau a altei firme care se ocupă cu transportul privat de persoane.
În Franţa, deşi au existat mai multe procese şi amenzi pentru Uber, serviciul este legal şi perfect funcţional. Taximetriştii îl contestă şi spun că şoferii înscrişi în aplicaţie nu au nevoie de licenţe şi de aceea au şi tarife mai mici.
În Finlanda, Olanda şi Belgia, Uber a fost supus unor suspendări temporare, dar şi-a reluat activitatea. În Bulgaria, Danemarca şi Ungaria, aplicaţia a fost interzisă. Recent, licenţa de operare i-a fost retrasă companiei şi la Londra. Acelaşi lucru urmează să se întâmple în viitorul apropiat şi în Italia, unde justiţia a stabilit că practicile sale constituie concurenţă neloială.
„Taximetriştii au dreptate. Ei plătesc mult pe asigurări, pe autorizaţii, poate aceasta este problema”, afirmă un bărbat din Italia.
„Eu cred că Uber are dreptate, ei (taximetriştii - n.r.) ar trebui să se adapteze, societatea avansează. Dacă eu reuşesc să economisesc 20 de euro pe cursă, de ce nu”, spune un bărbat.