Spania vrea ca în trei ani toate autostrăzile publice din țară să aibă un sistem de taxare. Guvernul de la Madrid spune că fiecare șofer care vrea să se folosească de autostradă trebuie să plătească. În felul acesta, drumurile țării nu ar mai depinde de banii publici pentru a fi întreținute.
Guvernul spaniol vrea să introducă până în 2024 o taxă individuală pentru șoferii care circulă pe autostrăzi, dar și pe alte drumuri naționale și regionale. Ideea face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență pe care Madridul îl propune Bruxelles-ului și vine după ce în ultimii ani guvernul luase chiar măsuri contrare, de ridicare a taxării pentru unele autostrăzi ce ajunseseră la sfârșitul perioadelor de concesionare, scrie El Pais.
O astfel de măsură reprezintă o schimbare radicală pentru spanioli, dar totuși nu este o surpriză, relatează Euronews.
„În unele țări, există deja acest sistem. În plus, în toate țările europene unde se folosește, banii din taxele de drum se duc la întreținere”, spune Sergi Sauri, directorul Centrului pentru Inovare în Transport, un grup de cercetare cu sediul în Barcelona.
Încă nu s-a decis în ce fel se va face taxarea: o taxă de drum anuală sau plata per kilometru? Prima variantă ar permite șoferilor să plătească o dată pe an și să folosească drumurile ori de câte ori doresc, pe când alternativa ar permite plata strict în funcție de necesități.
Sergi Sauri spune că această a doua variantă, a taxării în funcție de distanță, ar fi mai convenabilă pentru mediu. „Plătești în funcție de cât poluezi. Are sens să fii taxat în funcție de distanța pe care o parcurgi”, este de părere expertul.
Deși încă nu este nimic bătut în cuie, se vehiculează că taxa ar fi între 3 și 14 eurocenți pe kilometru.
Potrivit PNRR-ului spaniol, o astfel de măsură ar veni în întâmpinarea unui principiu al Comisiei Europene: poluatorul plătește. Taxarea s-ar putea aplica mai întâi pentru cei 12.000 de kilometri de autostrăzi pe care îi are Spania, dar ulterior ar putea fi extinsă și la cei 14.000 de kilometri de drumuri naționale cu o singură bandă, ceea ce ar fi o premieră în Europa, potrivit El Pais.
Planul nu va fi aplicat însă imediat, din cauza crizei economice cauzate de pandemie, de aceea se propune un interval de trei ani. Conștient că o astfel de măsură va fi profund nepopulară, guvernul spaniol pregătește și o campanie de comunicare.
Editor : Luana Pavaluca