O asemenea construcţie nu putea avea decât o inaugurare pe măsură - cancelarul german Angela Merkel, preşedintele francez Francois Hollande, cel italian Matteo Renzi şi omologul lor elveţian se vor urca într-un tren special, care-i va transporta prin galerie.
Tunelul feroviar Gotthart este unul al superlativelor. La lucrările care au durat 17 ani au participat 2.600 de muncitori, care au săpat zilnic prin stâncă aproximativ 14 metri. Costurile proiectului sunt şi ele pe măsură - 11 miliarde de euro, cât au costat Jocurile Olimpice de la Londra de acum patru ani.
13 milioane de metri cubi de piatră au fost excavaţi în timpul construcţiei, adică de cinci ori mai mult decât Marea Piramidă din Ghiza.
Prin noul tunel Gotthart vor trece zilnic peste 320 de trenuri, care îl vor traversa în 20 de minute cu o viteză de 250 de kilometri pe oră. Este vorba de garniturile de pasageri, fiindcă cele de marfă vor circula cu 160 de kilometri pe oră.
Şi fiindcă este binecunoscută istoria neutralităţii Elveţiei, tunelul a fost binecuvântat astăzi de un preot catolic, unul protestant, un rabin şi un imam. Iar de la ceremonie nu a lipsit, totodată, nici reprezentantul asociaţiei ateilor.
Nu se ştie, însă, cât timp Gotthardt va mai deţine recordul de cel mai lung tunel feroviar din lume. Chinezii vor să sape unul de 123 de kilometri, în timp ce un altul, de 80 de kilometri, ar urma să facă legătura între capitalele Finlandei şi Estoniei.