Ocuparea posturilor în administraţia sa va fi primul test căruia trebui să-i faţă faţă Donald Trump pentru a demonstra ceea ce a susţinut în campania electorală: că experienţa sa de om de afaceri îl face un preşedinte mai bun decât orice politician. Pe cine angajează şi cum o face va fi primul semn al stilului de management pe care îl va aplica în „compania” cu milioane de angajaţi pe care o preia pe 20 ianuarie 2017, scriu jurnaliştii de la The New York Times.
A treia zi după alegerea sa ca preşedinte al Statelor Unite, Donald Trump şi-a îndreptat atenţia asupra echipei sale de tranziţie - cea care va prelua, efectiv, administraţia de la democraţii lui Barack Obama. Iar prima măsură luată a fost să-l înlocuiască pe şeful acesteia, controversatul guvernator al statului New Jersey Chris Christie. În perioada de tranziţie, echipa lui Donald Trump va fi condusă de vicepreşedintele ales, Mike Pence. Următoarea decizie a fost înfiinţarea unor posturi de vicepreşedinţi, care le-au revenit lui Chris Christie, fostului primar al New York-ului Ruddy Giuliani şi fostului preşedinte al Camerei Reprezentanţilor Newt Gingrich. Adică politicienii republicani care l-au susţinut activ în campania electorală. Din echipă fac parte trei dintre copiii preşedintelui ales (Ivanka, Donald Jr. şi Eric) şi ginerele (Jared Kushner). De asemenea, Donald Trump l-a sunat pe Mitt Romney, candidatul republican la alegerile prezidenţiale din 2012, poate pentru un sfat.
Conform The New York Times, sunt cel puţin 4.100 de posturi care trebuie să-şi găsească, în scurt timp, noi ocupanţi. Iar principalul responsabil pentru găsirea acestora este Donald Trump, cel care nu are niciun fel de experienţă şi legătură cu politica şi guvernarea federală.
Un calcul arată că sunt 1.579 de posturi de ocupat în administraţia prezidenţială. Cea mai mare parte (1.054), adică membri ai cabinetului, adjuncţi şi asistenţi ai acestora, ambasadori şi procurori, trebuie să primească votul Senatului. Ceilalţi (525) vor ocupa funcţii de consilieri şi membri ai echipei de la Casa Albă. Alte 680 de funcţii reprezintă conducerile tuturor agenţiilor federale. Li se adaugă 1.932 de posturi de strategi ai programelor guvernamentale, experţi politici, consilieri şi asistenţi. Se estimează că doar 400 dintre aceste poziţii nu au o legătură directă cu guvernarea. Şi mai sunt încă 464 de „alte posturi”. Un total de 4.115 locuri, conform unei estimări din 2012 a organizaţiei nonguvernamentale Partnership for Public Service.
În varianta ideală, întreaga echipă de la Casa Albă şi 100 de oficiali de rang înalt, incluzând membrii guvernului şi şefii câtorva agenţii federale, trebuie să fie instalaţi în momentul în care Donald Trump îşi începe mandatul. Plus un post liber de judecător la Curtea Supremă. Ceea ce înseamnă că, în cel mai scurt timp, trebuie finalizată lista cu cei care vor treace prin audierile din Senat.
Alţi 300 de candidaţi trebuie să fie pregătiţi în luna august, atunci când se reia sesiunea Senatului.
Deocamdată, preşedintele ales al SUA l-a nominalizat pe şeful său de cabinet: Reince Priebus, preşedinte al Comitetului Naţional Republican. Acesta este prieten cu vicepreşedintele ales Mike Pence, şi cu preşedintele Camerei Reprezentanţilor, Paul Ryan, şi are relaţii bune în Congres. Steve Bannon, director al campaniei electorale și președinte executiv al site-ului conservator Breitbart News, va fi strateg-șef și consilier principal.