Autoritățile din Sri Lanka se pregătesc de o poluare masivă din cauza navei scufundate X-Press Pearl, după ce încercările de a tracta vasul în ape mai adânci au eșuat, informează BBC.
Nava înregistrată în Singapore a ars două săptămâni, înainte să înceapă să se scufunde în apropierea portului Colombo. O parte din carena navei s-a așezat pe fundul mării.
Experții se tem că sutele de tone de păcură din rezervoarele cargobotului ar putea devasta viața marină și plajele din zonă. Au fost pregătite deja dispozitive de extragere a petrolului din apă, dispersanți chimici și bariere plutitoare pentru controlarea scurgerilor.
Nava X-press Pears transporta acid azotic, dar și alte substanțe chimice și produse cosmetice, înainte să ia foc. Flăcările au fost stinse la începutul săptămânii, însă nava a fost distrusă. Vasul a poluat deja apele și plajele din Negombo cu milioane de mici peleți de plastic, care se aflau în câteva containere.
Experții în salvarea navelor au încercat să tracteze epava mai departe de coastă. Joi, operatorul din Singapore al vasului a anunțat că partea din spate s-a așezat pe fundul mării, la o adâncime de 21 de metri, iar partea din față a început și ea să se așeze.
Navele marinei din Sri Lanka și mai multe avioane monitorizează epava, căutând scurgeri, însă operațiunea este îngreunată de vremea rea.
"Nu există o încă o scurgere de păcură, însă am pregătit echipamente pentru a ne ocupa de o posibilă scurgere", a declarat Indika de Silva, purtător de cuvânt al marinei, pentru AFP. "Chiar dacă prova atinge fundul mării, va exista o secțiune a punții superioare care va rămâne deasupra apei".
"O supă chimică"
Nava X-Press Pearl avea la bord 278 de tone de păcură și 50 de tone de motorină. Totodată, transporta 20 de containere cu lubrifianți.
O organizație de mediu avertizează că nava, care transporta și acid azotic și lingouri de plumb, ar putea crea "o supă chimică" în zonă.
Pescarilor din zonă li s-a spus să rămână la țărm din cauza poluării. "Interdicția afectează 4.300 de familii în satul meu", a declarat Denzil Fernando, liderul unui sindicat regional de pescuit. "Majoritatea oamenilor trăiesc cu o masă pe zi. Cât timp putem continua așa? Guvernul trebuie să ne lase să pescuim sau să ne ofere compensații".
Între timp, guvernul din Sri Lanka a anunțat că va încerca la rândul lui să obțină compensații pentru incident. "Vom calcula costul încă de la început și vom cere compensații", a declarat Rohitha Abeygunewardene, ministrul porturilor.
Autoritățile din Singapore și-au lansat propria anchetă.
Oficialii din Sri Lanka sunt de părere că focul a fost provocat de o scurgere de acid azotic despre care echipajul știa deja de 10 zile. Operatorul din Singapore a confirmat că echipajul știa de scurgere, însă susține că acestuia nu i-a fost permis accesul în porturi din India și Qatar.