„Șarmul discret” al capitalismului chinezesc pe străzile din Coreea de Nord. Instantaneele unui fotograf sub acoperire
Data actualizării: Data publicării:
Chongjin este al treiela oraș ca mărime din Coreea de Nord și, ca mai toate spațiile urbane din „Regatul Ermit”, atrage atenția prin pustietatea de teritoriu-fantomă a străzilor și a șoselelor. Până în prezent, prezența telefoanelor inteligente ori a bicicletelor electrice făcea parte din viața cotidiană a capitalei nord-coreene, însă aceste aspecte tehnologice s-au extins acum și în provincie, semn că decalajul social dintre centru și periferii pare a fi luat o altă turnură, relatează publicația sud-coreeană Daily NK, citând surse sub acoperire din Coreea de Nord.
Daily NK a primit o serie de imagini care surprind o dimineață obișnuită din Chongjin, provincia Hamgyong. Bicicletele electrice marca „Phoenix”, taxiurile Changan Eado sau camioanele de marfă JBC, toate de fabricație chinezească, indică influența comercială a Beijingului asupra dictaturii dinsastice a lui Kim Jong-un.
Faptul că modelele de mașini și biciclete reperate pe șosele din Chongjin arată relativ noi ar putea fi interpretat drept o schimbare a calitativă a accentului comercial dintre China și Coreea de Nord, scrie sursa citată. Până recent, mai precizează Daily Nk, nord-coreenii nu aveau acces decât la automobile chinezești în stare avansată de uzură.
Pe de altă parte, China a anunţat sâmbătă că îşi limitează livrările de petrol către Phenian şi că nu va mai cumpăra produse textile din Coreea de Nord.
China este cel mai important partener comercial al Coreei de Nord, iar interdicţia privind produsele textile va afecta veniturile regimului de la Phenian, în timp ce importurile din China reprezintă principala sursă de produse petroliere pentru nord-coreeni.
Anunţul Beijingului este consecinţa noilor sancţiuni decise de ONU după testul nuclear nord-coreean din această lună.
Ministerul chinez al Comerţului a precizat că restricţiile privind produsele din petrol rafinat se vor aplica de la 1 octombrie, iar cele referitoare la gazul lichefiat vor intra în vigoare imediat. O cantitate redusă de produse petroliere va fi totuşi exportată în Coreea de Nord, în conformitate cu decizia ONU.
Nu se ştie nivelul exact al schimburilor comerciale dintre cele două ţări şi cu cât va fi scădea ca urmare a restricţiilor, însă interdicţia privind textilele ar putea însemna o pierdere de peste 700 milioane de dolari în acest an.
În ceea ce priveşte produsele petroliere, preţul în Phenian a crescut cu aproximativ 20% în ultimele două luni. „Era 1,9 dolari, ieri, iar astăzi este 2 dolari”, a declarat angajatul unei benzinării adăugând că se aşteaptă la o creştere a preţului.