Foto Povestea pilotului american care a doborât patru MiG-uri sovietice în 30 de minute și a păstrat secretul timp de 50 de ani (CNN)
Pilotul american Royce Williams a trăit experiențe ca în "Top Gun", chiar cu 10 ani înainte ca Tom Cruise să se fi născut. În noiembrie 1952, el a doborât patru avioane de luptă sovietice şi a ajuns o legendă de care însă nimeni nu a auzit decât abia peste 50 de ani, scrie CNN.
Royce Williams, care acum are 97 de ani, a primit Crucea Marinei (Navy Cross), a doua cea mai înaltă distincţie militară a serviciului, ceremonia având loc vineri în California. Povestea lui Williams s-a remarcat mai mult decât toate celelalte, iar acțiunile sale au fost cu adevărat extraordinare, a declarat secretarul Marinei, Carlos Del Toro.
La 18 noiembrie 1952, Royce Williams pilota un F9F Panther, primul avion de vânătoare cu reacţie al US Navy, într-o misiune în timpul Războiului din Coreea. A decolat de pe portavionul USS Oriskany, care opera împreună cu alte trei portavioane într-o forţă operaţională în Marea Japoniei, la 100 de mile de coasta Coreei de Nord.
Williams avea la acea vreme 27 de ani.
Împreună cu alţi trei piloţi de vânătoare au primit ordin să efectueze o misiune de patrulare deasupra extremităţii nordice a Peninsulei Coreene, în apropierea râului Yalu, care separă Coreea de Nord de China. La nord-est se afla Uniunea Sovietică, iar Moscova susţinea Coreea de Nord în conflict.
În timpul misiunii, liderul grupului a sesizat probleme mecanice şi, împreună cu însoţitorul său, s-a întors la grupul operativ din largul coastei.
Williams şi însoţitorul său au rămas singuri în misiune. La scurt timp au identificat şapte avioane de vânătoare sovietice MiG-15 care se îndreptau spre grupul operativ american.
"Au apărut de nicăieri şi nu şi-au semnalat nicicum prezenţa", a declarat pilotul într-un interviu acordat în 2021 Centrului pentru Veterani Americani.
Precauţi, comandanţii din cadrul grupului operativ au ordonat celor două avioane ale US Navy să se interpună între MiG-uri şi navele de război americane.
În timp ce făceau acest lucru, patru dintre MiG-urile sovietice s-au întors către aeronava lui Williams şi au deschis focul. Williams a povestit că a tras asupra MiG-ului din coadă, care a ieşit din formaţia sovietică de patru avioane, iar însoţitorul său a urmărit cum avionul sovietic se îndrepta către sol. În acel moment, comandanţii americani de pe portavion i-au ordonat să nu se angajeze într-un schimb de focuri cu sovieticii. "Le-am răspuns: Sunt deja angajat", a povestit Williams.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Royce Williams ştia că avioanele sovietice erau mai rapide decât ale său și că va fi prins din urmă dacă încerca să se îndepărteze. "La acea vreme, MiG-15 era cel mai bun avion de luptă din lume, mai rapid şi capabil să urce şi să coboare mai repede decât avioanele americane", a povestit Williams. Avionul său era potrivit pentru lupte aer-sol, nu pentru lupte aeriene, iar acum era încolţit nu doar de unul, ci de şase avioane sovietice, pentru că între timp, celelalte trei MiG-uri care se desprinseseră de formaţie mai devreme reveniseră.
A urmat o jumătate de oră de luptă aeriană, cu Williams învârtindu-se constant - singurul domeniu în care F9F putea concura cu avioanele sovietice - pentru a nu lăsa MiG-urile să îşi fixeze armele asupra lui. Unul dintre avioanele inamice a zburat spre el, dar la un moment dat s-a oprit din tras şi a coborât sub el. Williams s-a gândit că probabil pilotul acestuia a fost ucis de tirurile sale. S-a trezit apoi faţă în faţă cu un alt MiG. A tras şi a văzut cum avionul inamic se dezintegrează, așa că Williams a făcut manevre bruşte pentru a nu fi lovit de resturile avionului lovit.
În timpul luptei luptei, Williams a consumat toate cele 760 de cartuşe de tun de 20 mm pe care F9F le avea la bord. La rândul său a fost lovit de sovietici, așa că a pierdut controlul compelt asupra avionului. Din fericire, a povestit el, în acel moment se îndrepta în direcţia forţei operative americane din largul coastei. Însă unul dintre avioanele sovietice era încă pe urmele lui. Singura soluție a fost să zboare în sus şi în jos, în timp ce gloanţele şuierau pe lângă el. Pilotul sovietic a încercat să obțină o ţintă clară, moment n care camaradul lui Williams a reintrat în luptă, ajungând în spatele avionului sovietic şi făcându-l să se îndepărteze.
Ajuns pe puntea portavionului, echipajul a numărat nu mai puţin de 263 de găuri în avionul lui Williams. Avionul era într-o stare atât de proastă, încât a fost împins în mare.
Frica de un alt război mondial
Vestea despre eroismul lui Williams a ajuns până la preşedintele de atunci Dwight Eisenhower care a dorit să vorbească personal cu pilotul.
"În urma bătăliei, Williams a stat de vorbă personal cu mai mulţi amirali de rang înalt din cadrul Marinei, cu secretarul apărării şi, de asemenea, cu preşedintele, după care a fost instruit să nu vorbească despre ce s-a întâmplat, deoarece oficialii se temeau că incidentul ar putea provoca o escaladare a tensiunilor dintre SUA şi Uniunea Sovietică şi chiar că ar putea declanşa cel de-al Treilea Război Mondial", potrivit site-ului Navy Memorial.
O relatare a Departamentului american al Apărării despre incident notează, de asemenea, că forţele americane încercau în acea zi un nou echipament de interceptare a comunicaţiilor, iar oficialii se temeau că dezvăluirea incidentului ar fi compromis acel avantaj al SUA.
Secretul a fost păstrat timp de 50 de ani
Înregistrările luptei aeriene a lui Williams au fost clasificate de către oficialii americani, iar pilotul nu a avut voie să dea nicio informație. A trebuit să treacă mai mult de 50 de ani până când victoriile sale să fie recunoscute pe deplin.
În 1953, Williams a fost decorat cu Steaua de Argint, însă fără să se facă vreo referire la avioanele sovietice, ci doar la cele "inamice". Şi se menţionau doar trei lovituri. Cea de-a patra nu a fost cunoscută până când nu au fost publicate înregistrările ruşilor, în anii 1990.
Aşadar, abia în 2002, când înregistrările au fost declasificate, Williams a putut să le spună - chiar şi celor mai apropiaţi oameni - ce s-a întâmplat.
Când i s-a spus că misiunea sa a fost declasificată, prima persoană căreia Williams i-a povestit ce s-a întâmplat a fost soţia sa.
În decembrie anul trecut, la mai bine de 70 de ani de la bătălia aeriană din Războiul din Coreea, US NAvy a decis că Williams trebuie să primească Crucea Marinei.
Editor : G.M.
- Etichete:
- sua
- pilot
- marina sua
- royce williams
- distincii militare
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News