O filială a Hyundai Motor Co a angajat copii la o fabrică producătoare de piese pentru linia de asamblare a producătorului coreean de automobile din statul american Alabama, relatează Reuters, citând poliția, familia a trei angajați minori și opt foști și actuali angajați ai fabricii.
Angajații minori, în unele cazuri chiar de 12 ani, au lucrat la o fabrică de ștanțare a metalelor operată de SMART Alabama LLC, au spus sursele Reuters. SMART, listată de Hyundai ca unitate de producție deținută majoritar, furnizează piese pentru unele dintre cele mai populare mașini și SUV-uri construite de producătorul auto în Montgomery, unde se află principala sa fabrică de asamblare din SUA.
Hyundai nu a răspuns la solicitările Reuters pentru comentarii. SMART a spus într-un comunicat de presă că respectă legile federale, de stat și locale și „neagă orice acuzație că ar fi angajat cu bună știință pe oricine nu este eligibil pentru angajare”. Compania a spus că se bazează pe agențiile de muncă temporară pentru a ocupa posturile disponibile și se așteaptă ca „aceste agenții să respecte legea în recrutarea, angajarea și plasarea angajaților”.
Compania nu a răspuns însă la întrebări specifice despre existența unor angajați minori sau despre relatările surselor Reuters.
Reporterii au aflat despre angajații minori de la fabrica deținută de Hyundai în urma dispariției, în februarie, a unei adolescente imigirante din Guatemala. Fata a fost găsită după scurt timp.
Adolescenta, care împlinește 14 ani în această lună, și cei doi frați ai săi, de 12 și 15 ani, au lucrat cu toții la fabrică la începutul acestui an și nu mergeau la școală, potrivit unor persoane apropiate. Tatăl lor, Pedro Tzi, a confirmat relatarea acestor persoane într-un interviu pentru Reuters.
Poliția din Enterprise, orașul în care locuiește familia Tzi, a declarat pentru Reuters că fata și frații ei au lucrat la SMART. Polițiștii, care au ajutat la găsirea fetei dispărute, nu au jurisdicție să investigheze posibile încălcări ale legislației muncii la fabrica deținută de Hyundai. Au anunțat însă biroul procurorului general al statului, potrivit lui James Sanders, detectiv al poliției din Enterprise.
Mike Lewis, purtător de cuvânt la biroul procurorului general din Alabama, a refuzat să comenteze cazul.
Copiii lui Pedro Tzi, care s-au înscris între timp la școală, făceau parte dintr-un grup mai mare de minori care au lucrat la furnizorul deținut de Hyundai în ultimii ani, potrivit interviurilor cu foști și actuali angajați ai fabricii și recrutori.
Câțiva dintre acești minori, au spus ei, au renunțat la școală pentru a lucra în ture lungi la fabrică, în condițiile în care aceasta are istoric documentat de încălcări ale standardelor de sănătate și siguranță.
Majoritatea actualilor și foștilor angajați care au vorbit cu Reuters au făcut acest lucru sub condiția anonimatului. Reuters nu a putut determina numărul exact de copii care au lucrat la fabrica SMART, cu cât au fost plătiți minorii și ce condiții de angajare au avut.
Într-o „politică privind drepturile omului” postată online, Hyundai spune că interzice angajarea copiilor în unitățile sale, inclusiv cele ale furnizorilor.
Compania a declarat recent că se va extinde în Statele Unite, planificând investiții de peste 5 miliarde de dolari, inclusiv o nouă fabrică de vehicule electrice lângă Savannah, Georgia.
„Consumatorii ar trebui să fie revoltați”, a spus David Michaels, fostul secretar adjunct al Agenției de Sănătate și Securitate a Muncii din SUA.
„Ar trebui să știe că aceste mașini sunt construite, cel puțin parțial, de angajați care sunt copii și care ar trebui să fie la școală, nu să-și riște viața pentru că familiile lor sunt disperate după venituri”, a adăugat el.
Într-o perioadă de deficit de forță de muncă și întreruperi pe lanțurile de aprovizionare, experții în muncă au declarat pentru Reuters că există riscuri sporite ca minorii, în special migranții fără acte, să ajungă în locuri de muncă periculoase și ilegale.
Editor : M.B.