Gigantul global de streaming Netflix Inc a raportat marți pierderea de abonați, pentru prima dată în mai bine de un deceniu și a prezis o contracție mai mare în al doilea trimestru, o pierdere rară pentru o companie de încredere care a fost un motor de creștere pentru investitori, scrie Reuters.
Acțiunile companiei au scăzut cu 23%, compania pierzând astfel 30 de miliarde de dolari. Netflix a pierdut 200.000 de abonați în primul său trimestru, fiind mult sub previziunile sale care estimau un plus de 2,5 milioane de abonați. Decizia de la începutul lunii martie de a suspenda serviciul în Rusia, după ce această țară a invadat Ucraina, a dus la pierderea a 700.000 de abonați.
Rezultatele slabe ale Netflix au afectat și acțiunile altor companii de streaming video - Roku scăzând cu peste 6%, Walt Disney cu 3% și Warner Bros Discovery cu 2%.
Netflix are în prezent 221,6 milioane de abonați. Compania oferă o previziune sumbră pentru trimestrul de primăvară, prognozând că va pierde două milioane de abonați, în ciuda revenirii unor seriale atât de așteptate, precum „Stranger Things”, „Ozark”, precum și debutul filmului „The Grey Man”, cu Chris Evans și Ryan Gosling. Totuși, Wall Street a prognozat 227 de milioane de abonați pentru al doilea trimestru, potrivit datelor Refinitiv.
Veniturile din primul trimestru au crescut cu 10%, până la 7,87 miliarde de dolari, puțin sub previziunile Wall Street, de 7,93 miliarde de dolari. A fost raportat un câștig net pe acțiune de 3,53 USD, depășind așteptările de pe Wall Street, de 2,89 USD. „Numărul mare de gospodării care împart conturi, combinat cu concurența, creează un curent care stopează creșterea veniturilor. Marele impuls pentru industria de streaming care a avut loc în timpul pandemiei a ascuns această imagine sumbră până de curând”, a spus Netflix, explicând dificultățile de a atrage acum noi clienți.
Pe lângă gospodăriile plătitoare, Netflix este urmărit în alte 100 de milioane de gospodării, despre care compania spune că au conturi în comun, inclusiv 30 de milioane în Statele Unite și Canada. Pe măsură ce dezvoltarea în piață a crescut, numărul de conturi partajate a devenit o problemă mai mare.
Se așteaptă ca serviciul de streaming dominant la nivel mondial să raporteze o încetinire a creșterii, pe fondul concurenței intense din partea rivalilor consacrați, precum Amazon.com, a companiilor media tradiționale ca Walt Disney și nou-înființatul Warner Bros Discovery, dar și a noilor veniți care dispun de capital financiar, precum Apple Inc.
Anul trecut, serviciile de streaming au cheltuit 50 de miliarde de dolari pe conținut nou, în încercarea de a atrage sau de a păstra abonați, potrivit Ampere Analysis. Aceasta înseamnă o creștere de 50% față de 2019, când multe dintre noile servicii de streaming au fost lansate, semnalând escaladarea rapidă a așa-numitelor „războaie de streaming”.
Netflix a remarcat că, în ciuda concurenței din ce în ce mai intense, cota sa de vizionare TV în Statele Unite s-a menținut constant.
„Vrem să creștem această cotă mai rapid”, a spus compania.
Pe măsură ce creșterea încetinește pe piețele mature precum Statele Unite, Netflix se concentrează din ce în ce mai mult pe alte părți ale lumii și investește în conținut în limba locală.
„În timp ce sute de milioane de case plătesc pentru Netflix, în lume, mai mult de jumătate din locuințele care ar putea să se aboneze nu au făcut-o încă, acestea reprezentând însă un potențial uriaș de creștere în viitor”, a spus compania într-un comunicat.
Netflix a reușit să crească prețurile abonamentului în Statele Unite, Regatul Unit și Irlanda, pentru a finanța producția de conținut și creșterea în alte părți ale lumii, cum ar fi Asia, a remarcat analistul Wedbush Michael Pachter. Cu toate acestea, prețurile abonamentului pe aceste piețe în creștere sunt mai mici.
Serviciile de streaming nu sunt singura formă de divertisment care luptă pentru timpul consumatorilor. Cel mai recent sondaj Digital Media Trends de la Deloitte, lansat la sfârșitul lunii martie, a dezvăluit că Generația Z, acei consumatori cu vârste cuprinse între 14 și 25 de ani, petrec mai mult timp jucând jocuri video sau ascultând muzică, decât vizionând filme sau seriale de televiziune acasă.
Majoritatea consumatorilor din generația Z și Millennial intervievați au spus că petrec mai mult timp vizionând videoclipuri create de utilizatori, cum ar fi cele de pe TikTok și YouTube, decât urmărind filme sau emisiuni pe un serviciu de streaming.
Netflix, a observat schimbarea obiceiurilor consumatorilor în materie de divertisment și a început să investească în jocuri video, dar această secțiune încă nu contribuie material la veniturile companiei.
Editor : Liviu Cojan