Noua tactică a Rusiei pentru a bloca exportul cerealelor ucrainene: atacă porturile de pe Dunăre

Data publicării:
portul reni
Atac cu drone în porturile Reni și Ismail, situate pe Dunăre, în apropierea graniței româno-ucrainene. FOTO: Twitter

După ce Kremlinul a refuzat să prelungească acordul care permitea navelor ucrainene să transporte cereale prin Marea Neagră, Rusia a început să țintească rutele alternative de export ale Ucrainei de-a lungul Dunării, relatează BBC.

De când a fost încheiat acordul, în august 2022, aproape 33 de milioane de tone de cereale și alte produse alimentare au fost exportate prin Marea Neagră.

Dar, având în vedere că porturile Ucrainei de la Marea Neagră sunt acum blocate efectiv de Rusia, experții spun că Kievul va trebui să se bazeze mult pe porturile de la Dunăre pentru a exporta cereale prin România.

De acolo, produsele pot fi transportate mai departe, deoarece porturile României rămân deschise.

După ce a atacat în mod repetat nodurile de export de la Marea Neagră, Rusia și-a îndreptat acum rachetele și dronele spre porturile de pe Dunăre.

Unul dintre atacurile recente a lovit portul Reni. Rachete rusești au căzut la aproximativ 200 de metri de granița cu România, membră NATO.

În Marea Neagră, cele mai mari daune aduse infrastructurii portuare au fost observate în Ceornomorsk, unde cel puțin două rezervoare de stocare par să fi fost lovite în noaptea de 19 iulie.

Autoritățile ucrainene spun că acolo au fost distruse 60.000 de tone de produse agricole.

Principalul terminal de cereale din portul Odesa pare să fi rămas nevătămat, pe baza imaginilor din satelit analizate de BBC.

Rușii au lansat mai multe atacuri asupra orașului Odesa, în ultima vreme, dar aceste alte lovituri nu par să fi perturbat comerțul cu cereale.

La sud, în zonele în care Ucraina folosește rute de export care ocolesc Marea Neagră, pagubele au fost mai mari.

19 atacuri cu drone au fost înregistrate în noaptea de 24 iulie în porturile dunărene, lovind principalele rute alternative de export ale Ucrainei, potrivit Lloyd's List - o companie care urmărește piețele maritime globale.

Atacul Rusiei asupra portului Reni a provocat pagube importante. În imaginile din satelit se vede că atacurile au lovit mai multe silozuri, hangare și alte clădiri din port.

Podul Zatoka - o legătură cheie care permite camioanelor cu cereale să intre în portul Izmail de pe Dunăre - ar fi fost, de asemenea, lovit.

„După încetarea acordului privind cerealele, Ucraina se va poticni la capacitatea maximă de export pe fluviu, camioane și calea ferată, până la aproximativ 2,5 milioane de tone pe lună”, spune Mariia Bogonos, expert în politici agricole la Facultatea de Economie din Kiev.

Majoritatea cerealelor ar urma să circule pe Dunăre.

„Înainte de război, Odesa era cel mai mare exportator de cereale, dar în ultimele luni, din cauza operațiunilor lente din Odesa, Dunărea a devenit principala rută”, spune Andrei Sizov, expert pe piețele agricole de la Marea Neagră.

Deși recentele atacuri au închis temporar portul Reni, toate porturile dunărene par să fi revenit rapid la operațiuni normale.

Atacurile nu au reușit să afecteze în mod semnificativ comerțul de-a lungul rutei fluviale, potrivit Lloyds List.

Orice perturbare a acestora ar avea un impact asupra restului Europei și asupra lumii - deoarece prețurile globale la grâu ar crește dacă s-ar bloca comerțul cu cereale. Prețurile grâului au crescut deja cu peste 10% după ce a fost anulat acordul care permitea exportul de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră.

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri