Hewa Rahimpur nu este așa cum ți-ai imagina că arată liderul unei rețele internaționale de trafic de persoane care a ajutat 10.000 de migranți să traverseze apele periculoase ale Canalului Mânecii pentru a ajunge în Marea Britanie, scrie Sky News. Procurorii susțin că fostul frizer, care a pretins că a fugit din Iran din cauza persecuției, este de fapt conducătorul unei întregi mașinării „care îi trata pe oameni ca pe niște animale sau mărfuri”.
Rețeaua lui Rahimpur făcea rost de bărci gonflabile chiar și din Turcia și China pentru a evita poliția din Europa. A pus bazele unei operațiuni elaborate care le-a permis migranților să își riște viața ca să ajungă în Marea Britanie în bărci de cauciuc în schimbul a câteva mii de euro.
Acum, Rahimpur ar putea sta 11 ani după gratii și trebuie să plătească o amendă de 80.000 de euro după ce a fost găsit vinovat de organizarea trecerilor ilegale ale Canalului Mânecii.
Foarte puține lucruri se cunosc despre creierul operațiunilor. A fost arestat în estul Londrei unde avea un magazin alimentar, care funcționa ca un centru de plăți în traficul ilegal de persoane; când a ajuns în Marea Britanie și-a deschis o frizerie, dar afacerea a eșuat.
Fostul frizer a ajuns în țară în 2016 ascuns într-un camion. A susținut atunci că a fugit din Iran din cauza persecuției și a cerut azil, însă toate lucrurile pe care le-a susținut erau minciuni.
Când a fost arestat, Rahimpur conducea o mașină scumpă Mercedes-Benz Clasa S. Cu toate că avocatul lui susține că era doar o mașină închiriată, este cu siguranță o mașină foarte pretențioasă pentru un bărbat care lucrează într-un chioșc de stradă.
Rahimpur a recunoscut că a luat bani de la migranții care au ajuns cu bine în Marea Britanie; el păstra o parte din ei și transfera restul de bani traficanților de persoane din Franța.
Suspectul a susținut că atunci când a ajuns în Marea Britanie își dorea doar să ducă o „viață simplă”, dar, după ce fratele său s-a îmbolnăvit, a fost nevoit să îl aducă și pe el în țară cu ajutorul traficanților, ajungând mai apoi să facă parte din organizația lor.
„Numele meu nu ar trebui să fie pătat din cauza a ceea ce a făcut el”
O sursă care cunoaște foarte bine lumea traficului de persoane a spus că Rahimpur nu este din Iran și nici măcar nu se numește Rahimpur. Numele lui adevărat ar fi Hama Khoshnaw și vine din Kurdistan, o regiune semiautonomă din nordul Irakului.
„Îl cunosc - este din Erbil. L-am văzut o dată în Turcia, dar eu nu făceam parte din grupul lui. Dacă a comis vreo infracțiune, ar trebui să plătească”, spune și Karwan, un traficant de persoane din regiunea de unde provine Rahimpur.
„Numele meu nu ar trebui să fie pătat din cauza a ceea ce a făcut el. Eu nu sunt un infractor. Ar trebui să facă statui cu oamenii ca mine. Ar trebui să fim ridicați în slăvi”, a spus Karwan.
Karman a spus că primește zeci de apeluri în fiecare zi de la oameni care îi cer „să fie salvați din nenorocirea” pe care o trăiesc. „Studiază pentru 20 de ani, dar nu pot obține un post de la guvern. După toți anii de studiu. Sunt profesori, dar vând apă de băut. Viața nu este stabilă.”
Ei cer să fie duși undeva - cel mai des, în Germania, dar de multe ori și în Marea Britanie. Apoi, decid pe ce drum doresc so meargă pentru că fiecare drum are un alt preț.
Unii au nevoie de ajutor ca să iasă din Kurdistan. Unii au deja un pașaport cu care să ajungă în Turcia, dar toți au nevoie să traverseze Europa.
„Oricine merge în Marea Britanie, Franța și Germania este intervievat când ajunge. Ei îi întreabă de ce au emigrat, de ce s-au dus în țara respectivă și de ce caută protecție”, a spus Karwan. „Traficanții nu îi forțează pe oameni să migreze.”
Premierul britanic Rishi Sunak a promis că va opri bărcile cu migranți care traversează Canalul Mânecii, dar Karwan nu își face griji. „Nu poți să oprești traficul de persoane.”
„Dacă îmi închizi ușa asta, o să intru pe o altă ușă. Dacă închizi casa asta, o să îmi fac treaba din următoarea casă.”
„Sunt oameni care au ucis și nu au fost prinși. Tipul ăsta a căzut într-o capcană”
Un alt traficant, Sirwan, veteran al taberelor de migranți din nordul Franței, a auzit de Hama Khoshnaw, dar a spus că autoritățile se concentrează asupra persoanei greșite.
„Există traficanți care au înecat mulți oameni și nu au fost arestați. Sunt oameni care au ucis și nu au fost prinși. Tipul ăsta a căzut într-o capcană.”
Rahimpur obținea bărcile din Turcia și le aducea în Europa pentru a le ascunde în câteva locații, în special în orașul german Osnabruck.
Erbil rămâne un oraș unde traficul de persoane supraviețuiește din cauză că sunt atât de mulți oameni care doresc să plece. Cererea și oferta dictează restul.
Problema este că după ce infractorii sunt prinși, alții le iau locul imediat. „Nu îmi fac griji”, a spus Karwan, când a fost întrebat dacă se teme că va intra și el în vizorul poliției.
„Căutăm mereu să deschidem noi rute, suntem persistenți. Nu cred că vreo țară poate să oprească rutele ilegale”, a spus Karwan. „Ei pot să construiască 4 ziduri și 15 rânduri de sârmă ghimpată. Zidurile vor fi doborâte și sârmele vor fi tăiate. Se va descoperi o nouă rută.”