Autoritățile malaeziene solicită guvernului australian să preia rolul principal în examinarea resturilor materiale și rămășițelor umane în cazul în care locul epavei zborului MH370 va fi găsit în următoarele săptămâni.
„Suntem deja în discuții cu ei”, a confirmat pentru ABC Abdul Raham, responsabilul malaezian pe această speță.
În 2014, Malaezia a semnat de altfel un memorandum prin care Biroul australian pentru Siguranța Transporturilor își asuma conducerea anchetei în dispariția Mh370, unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviației. Însă, în anii care au trecut, acordul a fost tras pe linie moartă, iar autoritățile Kuala Lumpur vor acum să îl reactiveze.
Potrivit ABC, premierul Australiei, Malcolm Turnbull, ar fi obținut o copie a planului de recuperare a epavei, în cazul în care aeronava va fi găsită, elaborat de echipa de căutare de pe nava Seabed Constructor, a companiei de cercetări submarine Ocean Infinity, angajată de guvernul malaezian pentru a căuta rămăsițele avionului Boeing 777.
Planul conține o listă de priorități a obiectelor cerute de anchetatori pentru a conecta toate piesele din acest puzzle tragic.
În capul listei se află datele de zbor și înregistratoarele de voce din carlingă. Apoi, compartimentul de marfă și componentele de avionică și de informații prin satelit. De asemenea, anchetatorii cer să fie recuperată și ușa carlingii, pentru a vedea dacă aceasta era blocată sau nu la momentul impactului. Nu în ultimul rând, un aspect vital în investigație, îl constituie dispozitivele personale ale pasagerilor: laptouri, telefoane mobile, camera video, iPad-uri etc.
Și, evident, partea cea mai sensibilă a listei: rămășițele umane.
The Guardian scrie că operațiunea de căutare se va încheia cel mai probabil în iunie, deși termenul limită este în aprilie.
În ceea ce privește echipa de căutare, experții de la bordul navei Seabed Constructor au afirmat, într-o primă declarație de la debutul operațiunilor de căutare, că „rămân optimiști” în legătură cu găsirea epavei.
Căutările au loc în largul coastelor orașului portuar Perth.
Luna trecută, guvernul malaezian a dat publicității un raport de etapă. Concluzia raportului? Previzibilă: nici urmă de aeronava dispărută în 2014.
Compania Ocean Infinity va fi plătită cu 20 de milioane de dolari dacă avionul va fi găsit în primii 5.000 de kilometri pătraţi în care se vor efectua căutările, 30 de milioane de dolari dacă va fi găsit în 10.000 de kilometri pătraţi, şi 50 de milioane de dolari dacă va fi găsit în suprafaţa de 25.000 de kilometri pătraţi. Dacă aeronava va fi găsită dincolo de această suprafaţă, Ocean Infinity va primi 70 de milioane de dolari. Iar dacă nu va fi găsită, compania nu va primi niciun ban.
Pe 8 martie 2014, 239 de pasageri aflați la bordul unui Boeing 777 au dispărut fără urmă în timpul unei călătorii între Kuala Lumpur și Beijing. În ciuda celei mai scumpe căutări subacvatice din istorie, locația prăbușirii avionului rămâne încă o enigmă.
Nava Seabed Constructor, sub pavilion norvegian, este echipată cu opt drone dotate cu sonare şi cu camere de filmare, capabile să coboare până la adâncimi de 6.000 metri.
Echipajul navei este format din 65 de persoane, inclusiv doi reprezentanţi guvernamentali din marina Malaeziei.
Între teoriile legate de misterul MH370 se numără aceea că avionul a avut o defecţiune mecanică sau că a fost deviat în mod intenţionat de la traiectoria sa. Mai mulţi anchetatori cred că cineva a deconectat în mod intenţionat transponderul aeronavei, înainte de a îi devia traiectoria cu mii de kilometri deasupra Oceanului Indian.
Cel puţin trei piese de avion colectate din insule ale Oceanului Indian şi de pe coasta de est a Africii au fost confirmate ca aparţinând aeronavei dispărute.