Acum aproximativ 20 de ani, Galeria Națională de Portrete a Muzeului Smithsonian a achiziționat un album din secolul al XIX-lea care conține 2.000 de siluete de portrete desenate pe hârtie, inclusiv cele ale lui George Washington și Thomas Jefferson, realizate de artistul William Bache înainte de apariția fotografiei. Dar, până de curând, se știau prea puține lucruri despre majoritatea oamenilor desenați, relatează CNN.
Cercetările deja complicate au devenit și mai dificile după ce, în 2008, conservaționiștii au descoperit că paginile albumului și coperțile erau contaminate cu arsenic, o toxină omniprezentă în anii 1800, înainte de a se descoperi că este otrăvitoare. Caietul nu putea fi manipulat în siguranță fără precauții speciale pentru materialele periculoase.
Dar acum, oricine poate vizualiza o versiune digitală a albumului, intitulată „Albumul siluetelor lui William Bache”, datorită finanțării inițiativei de către Getty Paper Project și cu ajutorul costumelor de protecție. Odată cu lansarea site-ului, echipa curatorială a National Portrait Gallery a dezvăluit și identitățile sutelor de oameni portretizați de Bache. În ultimii câțiva ani, ei au asociat numele scrise de Bache cu persoane reale, folosind baza de date genealogică Ancestry, care include primele raportări ale recensămintelor din SUA, date de naștere, registre de căsătorie, deces și imigrare și arbori genealogici întinși pe sute de ani.
Oferind acces publicului la acest caiet, curatorii speră să dezvăluie și mai multe despre modelele lui Bache. Marea majoritate nu erau figuri notabile, ci oameni obișnuiți care și-au dorit să le fie desenată silueta. Înainte de apariția fotografiei, siluetele au fost prima oportunitate pentru oameni de a avea imaini cu ei înșiși și cu cei dragi acasă.
„Sperăm că, pe măsură ce oamenii își fac arborele genealogic, rudele ne vor contacta”, a spus Robyn Asleson, curatorul de tipărituri și desene al muzeului.
„Și dacă o siluetă nu e încă identificată, ar putea să le identifice uitându-se la acest album”, adaugă Asleson.
Din 1802 până în 1813, Bache a călătorit din oraș în oraș în sus și în jos pe Coasta de Est a SUA, promovând portretele sale ieftine și inedite, percepând 25 de cenți (aproximativ cinci dolari astăzi) pentru patru imagini identice. În cele din urmă și-a înființat un magazin în New Orleans, apoi a mers în Cuba, promovându-și serviciile din ușă în ușă.
„A fost în fiecare oraș pentru o perioadă scurtă de timp, se mișca în mod constant”, a spus Asleson.
Pe atunci, artiștii „trebuiau să meargă la oameni, în felul în care actorii de la acea vreme trebuiau să călătorească cu spectacolele lor. După ce oamenii au văzut spectacolul, nu mai sunt interesați”, explică el.
Pentru a obține imaginile subiecților săi, Bache a folosit un dispozitiv mecanic semi-automat, ale cărui origini datează din Franța secolului al XVIII-lea, care i-a ajutat pe artiști să reproducă cu fidelitate profilul unei persoane pe hârtie. Artistul și doi dintre asociații săi și-au brevetat propria versiune.
Asleson și alți curatori au reușit să identifice multe dintre modelele lui Bache datorită sistemului ordonat pe care l-a păstrat în album, care i-a servit și ca registru. A păstrat câte o copie numerotată a fiecărui portret, care coincidea cu un index de nume din spatele albumului. Dar, cu trecerea timpului, scrisul lui a devenit neglijent.
„Spre final este foarte greu să-i citești scrisul”, a spus Asleson.
Asleson spune că se știe încă de ce paginile albumului sunt contaminate cu arsenic, dar a menționat că acesta făcea „parte din viața de zi cu zi” la acea vreme. Curatorii i-au descoperit prezența doar atunci când un curator care lucra cu albumul a vrut să testeze reziduurile vizibile pe hârtia neagră.
Toxicitatea arsenului rezultă de obicei din ingerare, nu prin piele, dar a fost considerată totuși periculoasă de către Smithsonian.
„Este doar o întâmplare că au fost făcute aceste teste, ceea ce ne face să întrebăm dacă și alte lucruri sunt contaminate și noi nu știm”, a spus ea.
Editor : M.B.