De zeci de ani, companiile britanice de logistică au atras camionagii din Uniunea Europeană. Dar de când a intrat în vigoare Brexitul, mulți dintre ei nu mai vor să lucreze în Marea Britanie. Se anunţă, oare, sfârşitul pentru firmele de logistică din Marea Britanie? Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.
„Să preluăm controlul!”, acesta a fost sloganul campaniei Brexit, iar Marea Britanie a trecut la fapte la începutul acestui an. Dar se pare că divorțul nu este lipsit de probleme. Agenții de transport maritim se confruntă cu noua realitate. Birocrația le pune mari probleme şoferilor care călătoresc între Marea Britanie și Uniunea Europeană.
Nu există aproape niciun produs pe care firma „Youngs” să nu-l fi transportat. De aici, din estul Londrei, compania transportă orice, de la produse alimentare la unelte. Operațiunile lor sunt perfect orchestrate și Rob Holliman are rolul dirijorului. Numai că acum, el îşi vede „muzicienii” plecând în masă.
„Multe dintre aceste plecări au legătură cu Brexitul, acești oameni nu ştiu dacă vor continua să fie bineveniţi. Nu pare să conteze cât de multe asigurări primesc, asta nu-i linişteşte suficient. Mulţi dintre ei se întorc de unde au plecat, fie pentru perioade îndelungate, fie definitiv”, spune Rob Hollimen, expeditor de mărfuri.
Prea multă birocrație
„Știţi, am niște prieteni care mi-au spus: nu mai vreau să lucrez, pentru că sunt restricții pentru lucrătorii independenți. Și aceasta este marea problemă”, spune Nicu, șofer de TIR.
Mai puțini șoferi și mai multă birocrație - de luni de zile, firmele britanice de logistică resimt consecințele Brexitului. Consecințe asupra cărora Rod McKenzie a avertizat de mult guvernul britanic.
„În principiu, șoferii din UE cred că nu mai sunt bineveniți după Brexit - că suntem o națiune insulară care a devenit şi mai izolată. Nu le place birocrația care însoțește fiecare transport. O mulțime de formulare pe care nu trebuie neapărat să le completeze, dar pe care trebuie să le înmâneze autorităților. Nu mai este vorba de o frontieră deschisă cu Europa, așa că meseria lor a devenit mai dificilă”, explică Rod McKenzie, reprezentant al Asociaţiei Transportatorilor.
De ani buni, Rod McKenzie reprezintă interesele transportatorilor. Acum este îngrijorat că lipsa șoferilor va afecta întreaga economie britanică, pentru că piesele de schimb sau materiile prime nu vor ajunge la timp.
80 de camioane rămase în parcare din lipsă de personal
„Problema cu aprovizionarea și lipsa șoferilor este că cele două sunt interconectate. Vă dau exemplul unei mari firme de camioane care a trebuit să lase în parcare 80 de autovehicule săptămâna trecută, pentru că nu a găsit șoferi care să le conducă. Asta înseamnă că nu a mai putut onora toate contractele de livrări. Iar acest lucru se adaugă la lipsurile apărute în lanțul de aprovizionare”, spune Rod McKenzie.
Până în prezent, cele mai afectate sunt firmele de logistică. Iar şocul este cu atât mai mare, cu cât compania este mai mică.
Clive Mills obișnuia să transporte echipamente de scenă pentru trupe de muzică, în toată Europa. Avea o flotă de 16 camioane și camionete și angaja șoferi din Uniunea Europeană. Acum lucrează pe cont propriu. Un prieten îl ajută să ancoreze o barcă de pescuit, pe care o va transporta în Țara Galilor.
„Da, bineînțeles că sufăr, nu mai am nimic, sunt doar eu. Asta e! Aș putea da un anunţ la ziar pentru un șofer. Dar va vrea el să facă tot ce fac eu? Probabil că nu”, spune Clive Mills, expeditor de mărfuri.
Afaceri amenințate de închidere
Lipsa lucrătorilor din Uniunea Europeană, împreună cu noile reguli post-Brexit, îngreunează și viața vecinilor lui Mills: fermierii nu găsesc suficienţi muncitori, iar pescarii nu își pot vinde capturile în Europa.
„De ce nu au spus asta acum doi ani? Că nu vă veți putea vinde homarii, nu veți putea vinde crabii. Ar trebui să obținem documente suplimentare pentru a ne face treaba. Timp de patru ani am tot întrebat care sunt consecințele, ce se va întâmpla. Toată lumea a tăcut. Asta a fost: tăcere. Nu știau”, se plânge Clive Mills.
Acum, Clive Mills primește doar contracte mai mici şi doar pe insulă. Se gândește cu nostalgie la sutele de mii de kilometri parcurși prin toată Europa. Lui Mills îi place să fie camionagiu. Dar odată cu Brexitul, nu mai este sigur cât de departe poate merge.
„E greu să răspund la întrebarea dacă aş închide afacerea. Adică da, sunt la vârsta la care mă întreb dacă merită tot acest chin. Da, aş face asta până la un punct. Nu sunt sigur sută la sută, dar mă gândesc la asta”, mărturisește bărbatul. Un gând pe care îl au mulţi antreprenori britanici, de când Regatul a părăsit Uniunea Europeană.
Editor : Luana Pavaluca