Revenirea călătoriilor supersonice a fost remarcabil de lentă pentru un aparat mai rapid decât viteza sunetului, însă o etapă importantă a fost atinsă pe 28 ianuarie, când Boom Supersonic a efectuat primul său zbor supersonic, potrivit CNN.
Boom, compania americană care construiește ceea ce promite a fi cel mai rapid avion de linie din lume, a depășit pentru prima dată bariera sunetului cu un zbor de test în Mojave, California.
Zborul supersonic al avionului demonstrativ XB-1 al companiei este prima dată când un avion cu reacție dezvoltat independent a depășit bariera sunetului.
XB-1, care a efectuat deja 12 zboruri de testare de succes de când a decolat pentru prima dată în martie 2024, este precursorul dezvoltării avionului comercial supersonic Boom, Overture.
Când XB-1 a decolat de la Mojave Air and Space Port în ultimul său zbor, s-a aflat în același spațiu aerian istoric în care legendarul pilot Chuck Yeager a spart pentru prima dată bariera sunetului în 1947.
Avionul, pilotat de Tristan „Geppetto” Brandenburg, pilotul-șef de teste al companiei Boom, a accelerat până la Mach 1,122 (652 de noduri de viteză reală sau 750 de mile pe oră) - cu aproximativ 10% mai rapid decât viteza sunetului - după aproximativ 12 minute de zbor de testare, la o elevație de peste 10,6 km.
Într-un test recent, avionul XB-1 al Boom Supersonic a atins o viteză de 0,95 Mach. Cu această realizare, XB-1 se apropie de momentul în care va deveni primul avion comercial supersonic de la Concorde încoace. Testul a avut loc pe 10 ianuarie.
Un pas mai aproape de zborurile supersonice comerciale
În cadrul celui de-al 11-lea test, XB-1 a zburat la o viteză susținută de 1.172 km/h, echivalentul a 0,95 Mach, adică aproape de viteza sunetului. Testul a avut loc la o altitudine de 8.986 metri, ceea ce face ca performanțele avionului să fie remarcabile, având în vedere că zborul a fost efectuat la o altitudine mult mai joasă decât alte teste anterioare.
Reprezentanții companiei au explicat că testul a fost un indicator al presiunii aerodinamice extrem de mari la care fusese supus avionul. Aceste condiții intense nu vor mai apărea niciodată în timpul zborurilor comerciale, deoarece avionul va zbura la altitudini mult mai mari, unde aerul este mai subțire. Totuși, testul a demonstrat robustetea structurii avionului, fiind un semn că XB-1 va rămâne controlabil chiar și la viteze supersonice.
Într-un video promoțional, Nick Sheryka, inginerul-șef de teste de zbor pentru XB-1 la Boom Supersonic, a explicat importanța testelor treptate.
„A doua jumătate a campaniei noastre de teste se concentrează pe extinderea treptată a limitei avionului XB-1 în ceea ce privește altitudinea, viteza aerului și numărul Mach, până când inevitabil vom sparge bariera suntului,” a spus Nick Sheryka.
„Este important să reținem că XB-1 nu este o dronă, există un pilot uman în acea cabină de pilotaj. Cu un avion autonom, nu există riscuri pentru viața umană. Așa se testează rapid noile tehnologii ale rachetelor spațiale, însă tu și familia ta nu o să urcați într-un avion-dronă prea curând,” a adăugat el.
La fel cum lansările timpurii de rachete ale SpaceX au pus bazele proiectului său mai mare Starship, XB-1 este destinat ca platformă de testare pe care Boom Supersonic o va folosi pentru a ajuta la dezvoltarea Boom Overture, un avion supersonic de pasageri pe care compania speră să-l pună în funcțiune în anii 2030.
Dacă va fi lansat cu succes, Boom Overture ar putea transporta între 64 și 80 de pasageri pe zboruri transatlantice ce vor dura doar 3 ore și 30 de minute între Londra și Newark.
Editor : A.C.