Transportul mărfurilor dintre Chile şi Argentina se face în prezent pe una dintre cele mai înalte şosele din lume, aflată la peste 3000 de metri altitudine. Tunelul nu ar scurta doar durata unei curse, ci şi ar înlătura şi un alt neajuns - blocarea traficului în perioada iernii. Timpul de parcurgere a distanţei s-ar reduce de la 12 la patru ore sau chiar mai puţin.
Ideea aparţine unui consorţiu din Buenos Aires, care a luat drept model tunelul care trece pe sub Canalul Mânecii. Galeria care ar urma să străpungă Anzii ar fi folosită doar de trenuri, ce vor transporta camioanele dintr-o parte în alta a muntelui.
Tunelul ar urma să aibă 200 de kilometri, construiţi de-a lungul a zece ani, iar investiţia iniţială este estimată la trei miliarde şi jumătate de dolari. Totuşi, şoferii privesc cu neîncredere ideea. „Traversez aceşti munţi de 26 de ani. Încă de atunci se tot vorbeşte de tunel, însă pare o simplă propunere”, crede şoferul Cristian Ramirez.
Iniţiatorii proiectului aşteaptă acum aprobarea guvernelor din Chile si Argentina.