Marina Statelor Unite încearcă să recupereze de pe fundul Mării Chinei de Sud epava avionului de luptă F-35C care s-a prăbușit marți pe puntea portavionului USS Carl Vinson și apoi în mare, o operațiune extrem de complexă, despre care analiștii anticipează că va fi monitorizată îndeaproape de Beijing, scrie CNN.
Aparatul F-35C, un avion de luptă invizibil, cu un singur motor, cea mai nouă achiziție a flotei americane, s-a prăbușit marți pe portavionul USS Carl Vinson, în timpul unei operațiuni de rutină, a anunțat US Navy.
Avionul în valoare de 100 de milioane de dolari s-a lovit de puntea portavionului de 100.000 de tone, apoi a căzut în mare. Pilotul și șase marinari de la bord au fost răniți, a mai precizat marina americană.
Daunele suferite de portavion sunt minore, iar operațiunile normale au fost reluate la scurt timp, însă US Navy se confruntă acum cu sarcina dificilă de a încerca să recupereze epava avionului de pe fundul mării într-un din cele mai contestate zone maritime de pe planetă.
Marina SUA a dat puține detalii despre planurile de recuperare a avionului.
„US Navy face planurile de recuperare a aparatului F-35C implicat în accidentul de la bordul USS Carl Vinson” este tot ce a declarat lt. Nicholas Lingo, purtătorul de cuvânt al Flotei a 7-a a SUA, potrivit CNN.
Deși marina americană nu a precizat unde anume s-a prăbușit avionul în marea Chinei de Sud, Beijingul revendică aproape întreaga suprafață de 3,3 milioane de kilometri pătrați de apă ca fiind teritoriul său și a întărit aceste revendicări prin consturirea unor insule artificiale, pe care a amplasat baze militare.
Nave chineze, inclusiv ale Gărzii de Coastă, mențin o prezență constantă în apele Mării Chinei de Sud.
China va da târcoale epavei
SUA contestă revendicările teritoriale ale Chinei și folosește desfășurări precum cea a portavionului USS Carl Vinson pentru a-și susține poziția că apele din zona Indo-Pacifică sunt „libere și deschise”.
China nu a comentat oficial incidentul de pe USS Carl Vinson, presa de stat relatânf evenimentul doar din surse străine.
Însă cu siguranță Beijingul va dori să arunce o privire asupra avionului F-35 prăbușit, spun analiștii.
„China va încerca să-l localizeze și să-l supravegheze cu ajutorul submarinelor și a submersibilelor de mare adâncime”, a declarat Carl Schuster, fost director de operațiuni al Centrului de Informații al Comandamentului US Pacific din Hawaii.
Schuster, fost căpitan US Navy, afirmă că este posibil ca Beijingul să revendice drepturile de recuperare a epavei cu argumentul că se află în apele sale teritoriale din Marea Chinei de Sud.
„Scoaterea avionului cu ajutorul unor vase comerciale și ale Gărzii de Coastă va da posibilitatea Chinei să pretindă că recuperează un potențial risc pentru mediu sau echipament militar străin din apele sale teritoriale”, a afirmat Carl Schuster.
Dar o astfel de operațiune ar prezenta riscuri politice, spune Collin Koh, cercetător la Școala de Studii Internaționale „S. Rajaratnam” din Singapore.
„O astfel de acțiune fățișă riscă să înrăutățească tensiunile cu Statele Unite. Nu cred că Beijingul are curajul să facă asta”, a spus Koh.
„Oricum, ne așteptăm ca Beijingul să urmărească, să supravegheze o astfel de acțiune de recuperare a SUA.”
Trei avioane F-35 prăbușite în mare până acum
Carl Schuster a mai spus că probabil US Navy va menține o prezență în zona unde se află epava avionului, într-o operațiune care ar putea dura câteva luni, în funcție de cât de adâncă este apa în acea parte a mării.
Navele SUA au nevoie de 10-15 zile pentru a ajunge la locul respectiv, iar operațiunea propriu-zisă de recuperare ar putea dura până la 120 de zile, a mai spus Schuster.
Întrebați dacă SUA ar putea distruge pur și simplu epava cu ajutorul unei torpile, analiștii spun că este puțin probabil.
„Întrebarea mea este dacă nu cumva rămân lucruri de interes pentru serviciile de informații printre rămășițele împrăștiate pe fundul mării - pe care oricine dispune de mijloace să le recuperee”, a spus Collin Koh.
Această operațiune este a treia încercare de recuperare a unui F-35 de pe fundul mării.
În noiembrie 2021, un aparat F-35B al marinei britanice s-a prăbușit în Marea Mediterană la decolarea de pe puntea portavionului HMS Queen Elizabeth Mediterranean Sea. Marea Britanie a anunțat în ianuarie anul acesta că epava a fost recuperată în luna decembrie. Și în acest caz a fost o luptă contracronometru, existând suspiciuni că și Rusia ar fi interesată să pună mâna pe epavă.
În 2019, un aparat F-35A al Forțelor Aeriene Japoneze s-a prăbușit în Pacific in 2019, stârnind îngrijorări că ar putea deveni ținta serviciilor de informații chineze și ruse. Însă Japojînia a reușit doar recuperarea unor mici piese, în condițiile în care se crede că avionul a lovit apa la viteză mare.
În cazul incidentelor din Mediterana și din MArea Chinei de Sud, avioanele se mișcau cu viteză mică și se așteaptă ca epavele să fie aproape intacte.