Dean Andrew, comandor, explică procedura:
Prima etapă: unul dintre radarele noastre semnalează ceea ce este un posibil avion neidentificat şi raportează situaţia Centrului de Control, fie în Germania, fie în Spania, pentru că avem două astfel de agenţii în NATO.
În a doua etapă, unul dintre oamenii din Centrul de Control foloseşte datele primite şi le combină cu informaţiile deja existente care indică o alertă şi o evaluare a situaţiei şi decide dacă acest avion trebuie investigat în continuare.
În etapa a treia, în care este decisă continuarea investigaţiei, se analizează care dintre cele aproximativ 30 de avioane ale NATO aflate în Programul de Reacţie Rapidă este mai aproape şi este alertat, pentru a se ridica în aer şi a observa avionul suspect.
În etapa a patra, avionul de recunoaştere ajunge cât mai repde posibil, de obicei în zece minute, să intercepteze avionul suspect, se apropie cât mai mult, observă despre ce este vorba, ce face acesta, vede dacă este suspect, înregistrează acţiunile sale, îl escortează, dacă este aproape de teritoriul NATO, până pleacă.
În etapa a cincea, toate informaţiile sunt raportate la Centrul de Control, iar avionul se întoarce la bază.