Puşcaşii marini americani sperau să poată zbura cu noul F-35 încă din vara anului viitor. Poate din toamna anului 2016, spune un raport critic la Pentagonului care estimează noi întârzieri în programul F-35.
Obţinut de Reuters, raportul arată că F-35 are mai multe probleme grave: softul calculatorului de bord are performanţe inacceptabile, iar avionul poate fi deteriorat de propriile rachete, căci are un fuselaj sensibil la sistemul acestora de propulsie.
Nu este pentru prima oară când Petagonul critică acest aparat de zbor dezvoltat de Locheed Martin împreună cu alte câteva zeci de furnizori din Statele Unite şi din întreaga lume. De fiecare dată, cei de la Lochkeed au spus că pot rezolva aceste probleme dacă primesc mai mulţi bani.
Costurile totale ale programului F-35 au ajuns la nu mai puţin de 392 de miliarde de dolari, cu 70% mai mult decât estimările iniţiale. Este fără dar şi poate cea mai scumpă armă din istorie. Dar de fiecare dată când au fost criticaţi din cauza facturii prea mari, cei de la Lockheed Martin au spus că programul F-35 a creat 125.000 de locuri de muncă în Statele Unite, aşa că o felie importantă din sutele de miliarde cheltuite s-a întors în economia americană.
Totuşi, un studiu publicat săptămâna aceasta de un ONG arată că de fapt, estimările Lockheed sunt exagerate şi că, de fapt, numărul americanilor care lucrează pentru dezvoltarea acestui avion este mult mai mic.
În aceste condiţii, programul F-35 este doar o gaură neagră atât în bugetul Statelor Unite cât şi în bugetele ţărilor care au acceptat să cotizeze în total cu 4 miliarde de dolari la dezvoltarea acestui avion. În schimbul acestei cotizaţii Japonia, Israelul, Turcia sau Marea Britanie vor avea prioritate la achiziţia avioanelor. Deja au plasat comenzi mai mari sau mai mici de F-35, însă deocamdată nu le poate spune când vor primi.