Bărbatul care a condus nava cu imigranţi este un sirian de 36 de ani. Ajuns în arest, el a povestit poliţiştilor italieni cum a fost recrutat: „Mi-au promis 15.000 de dolari şi posibilitatea de a-mi aduce toată familia în Europa. Am ajuns în Turcia cu avionul din Liban, unde eram refugiat. Acolo, am fost contactat de o cunoştinţă care ştia că sunt căpitan de navă".
După ce a încheiat afacerea, el şi alţi trei bărbaţi s-au îmbarcat pe cargoul Blue Sky M. Prima oprire a fost în portul Mersin din Turcia, în apropiere de coasta siriană, unde nava a rămas ancorată în larg mai multe zile, în aşteptarea emigranţilor. În acest timp, traficaţii au postat un anunţ pe Facebook, în care asigurau îmbarcarea pe Blue Sky M în schimbul a 5.500 de dolari de persoană. În scurt timp, la bord au apărut şi clienţii. Timp de patru zile, mai multe bărci au adus pe vas aproape 800 de oameni.
„Autorităţile turce nu au făcut nici cea mai mică verificare. Am trasat personal ruta pentru Italia”, a declarat căpitanul.
De Crăciun, cargoul şi-a început călătoria în Marea Mediterană. Din portul Mersin a trecut prin Korfez şi Istanbul şi a înaintat spre Italia. În apropiere de insula Corfu, căpitanul a cerut pazei de coastă greceşti autorizaţia de a se adăposti de furtună într-un golf. Apoi, nava şi-a continuat călătoria spre Italia. Înainte să ajungă la ţărm, sirianul aflat la cârmă a setat pilotul automat şi s-a ascuns printre imigranţi. Vasul s-ar fi zdrobit de stânci dacă nu era scos de pe pilot automat de paza de coastă italiană, care a urcat la bord şi l-a adus în portul Gallipoli.
Presa italiană nu a aflat cine l-a recrutat pe căpitanul sirian şi cine conduce reţeaua de transport ilegal de imigranţi din Siria. Se ştie, însă, că nava Blue Sky M a aparţinut unui armator din România, care a vândut-o luna trecută unui cetăţean sirian, rămas neindetificat.
Navele-fantomă, afacere de milioane de dolari
Două cargoboturi pline cu imigranţi cu ajuns săptămâna aceasta în Italia. După ce la sfârșitul anului trecut ajungeau cei 800 de imigranți de pe Blue Sky M, în a doua zi a acestui an 360 de imigranţi au fost recuperaţi de autorităţile italiene de pe o navă cargou abandonată de echipaj.
Oamenii au plătit până la 8.000 de dolari pentru a urca ilegal la bord şi au stat câteva săptămâni în condiţii greu de imaginat, pe un vas destinat transportului de animale. Imigranţii, majoritatea sirieni, au ajuns în portul italian Corigliano Calabro, după ce trupele speciale au coborât din elicoptere la bordul navei abandonate în Marea Mediterană.
„A fost o luptă contracronometru. Au reuşit să preia controlul asupra navei în apropierea coastei italiene, au reuşit să schimbe cursul navei și să deblocheze motorul. A fost o operaţiune dificilă şi delicată”, a declarat Filippo Marini, purtător de cuvânt al marinei militare italiene.
Mulţi dintre oamenii aflaţi la bord nu mai mâncaseră de trei zile. Nimeni nu ştie exact unde au fost îmbarcaţi şi cine şi-a asumat această responsabilitate. Niciun membru al echipajului nu a fost găsit pe vas şi se ştie doar că proprietarul cargobotului este un libanez.
„Oamenii aceia, de pe navă, şi-au pus vieţile în mâinile traficanţilor, au riscat fără să ştie când se va încheia călătoria lor, fără să ştie când vor fi abandonaţi de echipaj”, a relatat James Reynolds, reporter BBC.
Nava Ezadeen a plecat dintr-un port sirian în octombrie anul trecut şi a ajuns în sudul Turciei, de unde a făcut mai multe drumuri dus-întors până pe ţărmurile nordice ale Ciprului. La sfârşitul lunii trecute, cargobotul şi-a schimbat direcţia în Mediterană spre Grecia şi a trecut pe lângă Creta. Paza de coastă italiană a fost alertată acum câteva zile, când nava a fost zărită în largul coastelor sudice, plutind în derivă, fără combustibil.
Ezadeen este al doilea vas fantomă ajuns săptămâna aceasta în Italia, cu sute de imigranţi la bord. Autorităţile italiene atrag atenţia că au de-a face cu un fenomen care trebuie stopat, pentru că vieţile a sute de oameni sunt puse în pericol. Pentru a scăpa din ţări măcinate de violenţe, precum Siria sau Irak, imigranţii plătesc mii de dolari pentru a se îmbarca ilegal pe un cargobot, în speranţa că într-o zi vor ajunge într-o ţară europeană.