China pare să fi construit un portavion nou și neobișnuit, experții fiind surprinși cu o navă potențial unică, care ar putea spori și mai mult puterea maritimă în expansiune rapidă a Beijingului, relatează CNN.
Imaginile obținute prin satelit de Planet Labs arată o navă cu partea superioară mare, deschisă și plată, aflată în construcție la Guangzhou Shipyard International pe insula Longxue, în provincia sudică Guangdong.
Formă și dimensiune oarecum neobișnuite
Acest nou portavion potențial „are o formă și o dimensiune oarecum neobișnuite - este mult mai mic decât portavioanele anterioare ale Chinei”, a declarat Thomas Shugart, fost comandant de submarin al Marinei americane și în prezent membru al Centrului pentru o nouă securitate americană.
Dar nava este chiar mai mică decât navele de asalt amfibiu de tip 075 utilizate de marina Beijingului, ceea ce sugerează că China ar putea construi primul „portavion aparent civil” din lume ca un fel de navă de cercetare oceanografică”, a adăugat Shugart.
Existența noii nave a fost raportată pentru prima dată de The War Zone.
China a produs nave de război din ce în ce mai avansate într-un ritm febril, adesea la nivelul tehnologiei portavioanelor americane.
Cel mai mare, cel mai modern și cel mai puternic
Portavionul Fujian – de departe cel mai mare, cel mai modern și cel mai puternic portavion al Chinei de până acum – a ieșit pe mare pentru primele sale teste la începutul acestui an, experții afirmând că ar putea să se alăture flotei Marinei Armatei Populare de Eliberare (PLAN) până în 2026.
Transportatorul de 80.000 de tone eclipsează cele două portavioane active ale PLAN, Shandong de 66.000 de tone și Liaoning de 60.000 de tone, plasându-l în liga superportavioanelor. Doar Marina Statelor Unite operează portavioane mai mari decât Fujian.
China a înregistrat, de asemenea, progrese în construcția celei mai mari nave de asalt amfibiu din lume, potrivit Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale, un think tank din Washington.
Editor : Marina Constantinoiu