Poliția și instructorii auto din orașul japonez Fukuoka au adoptat o abordare neortodoxă în ceea ce privește siguranța rutieră, în speranța de a reduce incidența consumului de alcool la volan: șoferilor le-a fost permis să consume alcool înainte de a conduce automobilul, informează The Guardian.
Școala de șoferi Chikushino din orașul Fukuoka, din sud-vestul Japoniei, a început recent să ofere experiențe controlate de a conduce un vehicul fiind intoxicat cu alcool, ca parte a unei campanii a poliției care vrea să îi convingă pe șoferii „excesiv de încrezători” să nu bea și să conducă vreodată.
Inițiativa a fost lansată aproape de împlinirea a 17 ani de la moartea a trei copii din oraș, doi băieți de patru și trei ani și sora lor în vârstă de un an, care au murit când mașina familiei lor a fost lovită de un angajat municipal care conducea sub influența alcoolului.
Șoferii care au luat parte la recentul experiment au inclus și doi reporteri de la Mainichi Shimbun, unul care a băut și a condus, iar altul care și-a observat colegul în calitate de pasager care nu a consumat alcool sau alte substanțe interzise.
Șoferii au fost rugați mai întâi să parcurgă trei secțiuni de drum, care includeau un slalom, o curbă în S și o serie de curbe strânse, în timp ce sunt treji. Reporterul Hyelim Ha a băut apoi o cutie de bere de 350 ml, precum și o ceașcă de vin de prune umeshu și tărie de shochu, ambele amestecate cu apă, în decurs de aproximativ o oră.
Un test făcut cu etilotestul pe Ha a detectat apoi 0,30 mg de alcool pe litru de respirație, de două ori pragul de 0,15 mg, a spus ziarul.
În ciuda faptului că avea mâinile reci, ritmul cardiac crescut și fața roșie, Ha a spus că se simțea capabilă să conducă, un sentiment exprimat în timpul interogatoriului de către șoferul care a provocat coliziunea fatală din 2006.
Încrederea pe care o avea Ha era însă o iluzie. Colega ei, Rokuhei Sato, a fost zdruncinată puternic în timp ce Ha a accelerat în mod repetat și a încetinit în mod inutil de-a lungul unei porțiuni drepte de drum. Ea a reușit să treacă de traseul unde trebuia să facă slalom, dar a fost oprită de șeful școlii auto, Shojiro Kubota, înainte de a lua curba în S.
Spre surpriza lui Ha, Kubota i-a spus că a intrat într-o curbă cu o viteză mai mare după ce a băut și, la un moment dat, s-a rătăcit pe banda opusă.
„Chiar dacă băutul de alcool afectează abilitățile de care oamenii au nevoie pentru a conduce, cum ar fi capacitatea cognitivă, raționamentul și capacitatea de manevrare a vehiculului, șoferul presupune că va conduce în siguranță, iar acesta este pericolul real de a conduce în stare de ebrietate”, a spus Kubota, potrivit publicației Mainichi.
Agenția națională de poliție din Japonia spune că mulți șoferi care beau și conduc fără incidente dezvoltă un sentiment de invincibilitate și continuă să repete aceleași comportamente periculoase.
Autoritățile citate au invocat date care arată că probabilitatea ca un accident rutier să implice un deces este de șapte ori mai mare atunci când șoferul a băut alcool, comparativ cu accidentele în care șoferul este treaz.
„Solicităm oamenilor să gestioneze în mod corespunzător riscurile înainte de a bea, cum ar fi, în primul rând, să nu conducă spre cârciumă, pe baza premisei că, odată ce sunt beți, nu pot face judecăți normale”, a declarat Yoichi Furukawa, șef adjunct al diviziei de trafic a poliției prefecturiale.
Editor : M.I.