În ultimii trei ani, guvernul chinez a ratat cu succes ţintele de reducere a emisiilor, dar în 2014 vrea să schimbe foaia. 300 de fabrici echipate cu tehnologie îmbătrânită urmează să fie închise numai în Beijing. Este o schimbare totală de direcţie după decenii de creştere economică explozivă alimentată de termocentralele pe cărbune ieftin, dar periculos. În ceea ce priveşte gazele de eşapament, oficialii fac un efort continuu să limiteze numărul de maşini aflate în trafic.
China şi-a făcut planul să scoată milioane de maşini din circulaţie până la finele anului, într-o încercare disperată de a îmbunătăţi calitatea aerului. S-au pus chiar bazele unei loterii a înmatriculărilor pentru a ţine numărul autoturismelor sub control. Regulile sunt drastice, iar cei care participă au doar 1% şanse să câştige dreptul de a introduce o nouă maşină în circulaţie. Se încearcă şi interzicerea accesului maşinilor poluante în Beijing, însă liderii politici au recunoscut că nu au resursele necesare pentru monitorizarea eficientă a parcului auto, iar şoferii reuşesc cu uşurinţă să ocolească regulile fără a fi detectaţi.
Beijingul a ajuns în stadiul de oraş aproape nelocuibil, iar autorităţile dau în final cărţile pe faţă şi recunosc că, într-adevăr, poluarea a scăpat de sub control. Maşinile, spune guvernul chinez, otrăvesc aerul Capitalei mai mult decât sutele de fabrici alimentate prin arderea cărbunelui. 31% din emisiile poluante din Beijing vin direct din eşapamentul milioanelor de maşini de pe străzile oraşului. Cărbunele, văzut ca principalul vinovat pentru calitatea precară a aerului, contribuie cu 22% la poluarea capitalei.
300.000 de vehicule îmbătrânite vor dispărea de pe străzile metropolei până la sfârşitul anului. Dar nu doar capitala e pe lista neagră: China are multe zone puternic industrializate, în care poluarea a depăşit de mult limitele admise. În 2014 vor fi scoase din circulaţie 5 milioane de maşini, iar anul viitor lupta continuă cu alte 6 milioane de maşini care vor fi cel mai probabil trimise la casat.
E un efort, dar efectul - dincolo de semnal - poate fi neglijabil. În China există peste 250 de milioane de maşini, multe vechi şi poluante.
Oficialii nu au oferit încă detalii clare privind modul în care planul va fi pus în aplicare, însă în trecut au derulat un program de genul Rabla prin care ofereau proprietarilor de maşini vechi între 400 şi 2300 de dolari pentru a-şi casa maşina. O felie importantă din parcul auto e reprezentată de maşini nu foarte vechi, dar care au ieşit pe porţile fabricii cu tehnologie învechită, cu motoare care merg pe combustibili cu emisii crescute de dioxid de carbon. Aceasta a fost politica de dezvoltare.
Business Club