Măștile au fost primele produse care au dispărut de pe rafturi, apoi gelurile și spray-urile dezinfectante, scrie CNN. Pe măsură ce temerile legate de coronavirus continuă să ia amploare în întreaga lume, au apărut imagini cu rafturile supermarketurilor complet golite de hârtie igienică.
Marile lanțuri de magazine din Statele Unite, Canada și Australia au introdus raționalizarea acestui produs la un bax de persoană. De asemenea, un ziar australian a adăugat opt pagini goale pentru a fi folosite pe post de hârtie igienică după ce teama de coronavirus i-a făcut pe oameni să consume stocurile magazinelor.
Oamenii recurg la un comport irațional când aud mesaje contradictorii
Steven Taylor, psiholog clinician și autor al cărții „The Psychology of Pandemics ”, susține că în comparație cu pandemiile din trecut, răspunsul global la noul coronavirus a fost unul de panică. "Pe de o parte, comportamentul lor este de înțeles, dar pe de altă parte este excesiv", a declarat pentru CNN Taylor, profesor și psiholog la Universitatea din Columbia Britanică. „Ne putem pregăti fără a ne lăsa cuprinși de panică”.
Coronavirusul îi sperie pe oameni pentru că este un virus nou, despre care nu se cunosc foarte multe lucruri. Atunci când oamenii aud mesaje contradictorii despre riscul pe care îl prezintă și cât de serios ar trebui să se pregătească pentru asta, ei tind să recurgă la un comportament irațional, a spus Taylor. "Când oamenilor li se spune că au de-a face cu ceva periculos, dar tot ce trebuie să facă este să se spele pe mâini, acțiunea nu pare proporțională cu gradul amenințării", a mai adăugat el. „Pericolul special are nevoie de precauții speciale”.
Mulți reacționează la lipsa unor mesaje clare din partea autorităților
Mai multe țări au plasat deja în carantină orașe întregi. Oamenii care cumpără hârtie igienică și alte articole de uz casnic tind să se pregătească pentru același lucru, în orașul lor, a declarat Baruch Fischhoff, psiholog și profesor la Departamentul de Inginerie și Politici Publice și la Institutul pentru Politică și Strategie de la Universitatea Carnegie Mellon. "Faptul că nu există promisiuni clare din partea autorităților ar putea crește aceste stări de incertitudine."
CE TREBUIE SĂ ȘTIM DESPRE CORONAVIRUS
CARE SUNT SIMPTOMELE: Diferența între gripă, răceală şi coronavirus
CARE ESTE SITUAȚIA ÎN ROMÂNIA: Informații oficiale
MIJLOACE DE PROTECȚIE: Cum ne spălăm corect pe mâini
ÎN CE STADIU ESTE DEZVOLTAREA UNUI VACCIN: Progresul înregistrat
Frica este contagioasă
Imaginile cu rafturile goale și coșurile de cumpărături pline cu privizii au inundat rețelele de socializare. După ce văd aceste imagini, oamenii încep să creadă că există un motiv pentru a intra în panică și pentru a cumpăra alimente neperisabile și produse de uz casnic în cantități uriașe, explică Steven Taylor.
„Fiind creaturi sociale ne uităm unii la alții pentru a vedea ce este sigur și ceea ce este periculos. Și când vedeți pe cineva în magazin, golind rafturile fin cauza fricii, poate provoca un efect de contagios. Toate acele fotografii cu rafturile goale pot determina oamenii să creadă că trebuie să se grăbească și să cumpere hârtie igienică cât mai pot".
Taylor a mai adăugat că dezinformarea se răspândește cu ușurință, iar platformele sociale amplifică frica.
E firesc să ne dorim să fim pregătiți
Frank Farley, profesor la Universitatea Temple și fost președinte al Asociației Psihologice Americane, a explicat că este firesc să ne dorim să fim pregătiți.
"Noul coronavirus activează instinctul de autoconservare, trebuie să stocăm cât mai mult din elementele esențiale, iar asta include cu siguranță hârtie igienică", a spus el pentru CNN. "La urma urmei, dacă rămânem fără hârtie igienică, cu ce o înlocuim?"
Acest comportament le permite unor persoane să se simtă în control
Oamenii care se aprovizionează se gândesc la ei înșiși și la familia lor și la ce trebuie să facă pentru a supraviețui, a declarat Steven Taylor. "Totul se datorează acestui val de anxietate anticipativă", potrivit psihologului. „Oamenii devin anxioși înaintea infecției reale. Nu s-au gândit la detalii precum consecințele stocării hârtiei igienice”.
Dar oamenii nu acționează doar de frică. Fischhoff a spus că această pregătire, chiar și prin achiziționarea hârtiei igienice, oferă un sentiment de control la ceea ce pare o situație fără ieșire.
„Dacă acest comportament le-a dat senzația că au făcut tot ce au putut, i-ar putea elibera să se gândească la alte lucruri decât coronavirusul”.
Editor: I. I.