Ca să supravieţiască, Detroit trebuie să se împace cu ideea că au apus vremurile în care era capitala industriei auto.
Chiar dacă Ford, Chrysler şi General Motors îşi menţin sediile centrale în Detroit, doar Chrysler mai are o fabrică acolo. Mii de angajaţi cu experienţă în producţia de maşini şi-au pierdut locul de muncă. Au vazut o rază de speranţă când în oraş au început să tot mai multe fabrici mici în căutare de oameni.
Shinola este o companie care a angajat de curând 120 de oameni şi a început să producă produse din piele, biciclete, ceasuri şi alte produse de lux. Importă componentele din Elveţia şi, după ce sunt asamblate în Detroit, numele oraşului este ştanţat pe produsul finit. Afacerea merge bine aşa că directorul Shinola a încercat să privească detaşat vestea că Detroit este oficial un oraş falimentar.
„Citim în fiecare zi despre provocările pe care le avem de înfruntat. Problemele acestea sunt mai presus de noi şi nu ne afectează în mod curent. Nu am fost afectaţi în mod semnificativ”, a declarat Steve Bock, Chief Executive, Shinola.
Ca multe alte companii mici, Shinola a ajuns în Detroit datorită muncitorilor calificaţi de acolo şi a chiriilor în scădere. Cu perseverenţă, oraşul ar putea renaşte bazându-se pe modelul Germaniei, care a fost ridicată din ruinele celui de-al doilea război mondial de micile companii specializate fiecare pe câte un produs anume. Mulţi dintre giganţii tehnologici germani ai zilei de azi au fost cândva IMM-uri.
Totuşi, Detroit nu îşi permite deocamdată să aştepte până când micile fabrici deschise de curând vor deveni corporaţii. Oraşul are nevoie atât de micii investitori cât şi de cei mari.
Corporaţiile americane au început deja să se gândească tot mai serios să reînceapă investiţiile în Detroit. Dar spre deosebire de micile companii, care au avut curajul să investească în acest oraş, marile companii vor trebui să fie convinse de către autopritatile locale. Însă, în ultimele decenii politicienii mai degrabă au făcut rău Detroitului decât să îl ajute.