Cei de la Boeing au anunţat, de curând, că au găsit crăpături pe fuselajul unor avioane Dreamliner pe care, din fericire nu au apucat să le livreze. Genul acesta de probleme apar tot mai mult şi la avioanele militare americane, care au fost dotate cu piese chinezeşti despre care Pentagonul nu ştia nimic.
Boeing Dreamliner devine, încetul cu încetul, aeronava amiral a industriei aviatice americane. Vânzările acestui aparat de zbor au fost excelente până acum, în ciuda problemelor care i-au marcat existenta.
Acum câteva zile, cei de la Boeing au anunțat că unele dintre avioanele Dreamliner care urmau sa fie livrate companiilor de zbor aveau crăpături pe fuselaj. Mai exact, fisurile au apărut pe aripile avionului, comandate din Japonia, de la Mitsubishi Heavy Industries.
De altfel, chiar dacă este asamblat în America, Boeing Dreamliner este un avion compus din piese comandate de la furnizori din întreaga lume. Furnizori asupra cărora Boeing nu are un control total.
Iar aceasta este o problemă pentru întreaga industrie aeronautică. Un constructor de avioane nu este niciodată sigur că piesele cumpărate de peste tot din lume au calitatea promisă de furnizori.
Tot Boeing Dreamliner a avut, anul trecut, probleme cu bateriile de la bord, care riscau să ia foc în zbor. Iar bateriile erau, de asemenea, cumpărate de la un furnizor străin.
Lipsa de control asupra furnizorilor există, în același timp, și în industria militară.
Inițial, au fost găsite componente chinezești pe avionul F-35, cea mai scumpă arma din istorie.
Iar problema nu o reprezintă calitatea acestor componente, ci faptul că Pentagonul a aflat întâmplător de existența lor.
Dezvoltat de Lockheed, F-35 este plin de componente cumpărate din întreaga lume, inclusiv din țări precum China, care încearcă să afle secretele tehnologice ale armatei americane.
Tot din China au fost aduse și materiile prime folosite pe avioanele de vânatoare F-16 și B-1.
Este un efect al globalizării pe care nici măcar discreta industrie militară nu reușește să îl elimine.