O analiză a platformei Greenly, specializată în consultanță de mediu, arată că amprenta anuală de carbon a TikTok „este probabil mai mare decât cea a Greciei”, o țară cu 10 milioane de locuitori. Consumul de energie necesar pentru funcționarea platformei reprezintă, pentru fiecare dintre cei un miliard de utilizatori, în medie anuală, echivalentul emisiilor unei mașini pe benzină care parcurge 198 de kilometri, scrie The Guardian.
Greenly arată că, în 2023, numai utilizatorii TikTok din SUA, UK și Franța au generat 7,6 milioane de tone metrice de echivalent dioxid de carbon, adică mai mult decât Twitter/X și Snapchat la un loc. Extrapolarea arată că, la nivel mondial, platforma video chinezească produce anual cel puțin 50 de milioane de tone metrice de CO2, fără a lua în calcul aportul birourilor și al angajaților.
Deși Instagram are un număr aproape dublu de utilizatori decât TikTok, emisiile companiei chineze sunt chiar mai mari, deoarece timpul petrecut în medie de un utilizator pe TikTok este de 45 de minute pe zi, în timp ce la Instagram această medie este de 30 de minute pe zi.
În topul realizat de Greenly, imediat după TikTok se clasează YouTube, dar analiștii mai arată și că ByteDance, compania mamă a TikTok, este și cea mai opacă în privința emisiilor produse de centrele sale de date, spre deosebire de Meta (Instagram) și Google (YouTube) care prezintă anual rapoarte detaliate privind amprenta de carbon a aplicațiilor lor.
Estimările Greenly, o companie de consultanță în contabilitatea carbonului cu sediul la Paris, plasează emisiile TikTok în 2023 în SUA, Marea Britanie și Franța la aproximativ 7,6 milioane de tone metrice de dioxid de carbon echivalent (CO2e) - mai mari decât cele asociate cu Twitter/X și Snapchat în aceeași regiune.
TikTok are 1 miliard de utilizatori în întreaga lume, iar constatările Greenly au plasat amprenta sa de carbon chiar peste cea a Instagram - chiar dacă Instagram are aproape dublul bazei de utilizatori a TikTok.
Motivul din spatele acestui fapt constă în dependența unică a platformei TikTok. Utilizatorul mediu de Instagram petrece zilnic 30,6 minute pe aplicație. Între timp, utilizatorul mediu de TikTok petrece 45,5 minute făcând scroll.
„Întregul algoritm este construit în jurul masificării videoclipurilor”, a explicat Alexis Normand, directorul executiv al Greenly. „Dependența are, de asemenea, consecințe în ceea ce privește stimularea oamenilor să genereze din ce în ce mai multă amprentă de carbon pe o bază individuală”.
Editor : Marina Constantinoiu