Galerie Foto 50 de ani de la prăbușirea avionului supersonic Tupolev la Paris. Adversarul construit de URSS pentru Concorde a avut viață scurtă
Data publicării:
În urmă cu 50 de ani, pe 3 iunie 1973, un avion supersonic Tupolev Tu-144 s-a prăbușit la Salonul Aeronautic de la Paris, provocând moartea echipajului și a altor opt persoane aflate la sol.
Modelul Tupolev Tu-144 a fost dezvoltat de Uniunea Sovietică în concurență cu modelul britanico-francez Concorde.
Tupolev Tu-144 a zburat primul dintre cele două, în decembrie 1968, cu trei luni înainte avionului dezvoltat de Aérospatiale/BAC, iar în 1969 varianta sovietică a atins viteza supersonică, cu patru luni înaintea modelului Concorde.
Totodată, în 1970, a devenit primul avion comercial care a atins Mach 2 (2469 km/oră). Cu toate acestea, modelul Tupolev nu intrase încă în uz și în 1973 încă era testat.
La Salonul Aeronautic de la Paris a fost prezent al doilea avion de producție Tupolev Tu-144, modelul 77102.
Varianta supersonică europeană, Concorde, nu era încă în producție în 1973, dar a efectuat un zbor de demonstrație la Paris.
Aeronava Tupolev Tu-144 a decolat și la un moment dat a părut că urmează să aterizeze, având trenul de aterizare scos și apropiindu-se de pista aeroportului Le Bourget din Paris. Deodată, a turat motoarele la putere maximă și s-a înălțat rapid. La aproximativ 600 de metri înălțime, a încetinit, s-a răsturnat și a intrat în vrie. În timp ce se încerca scoaterea aeronavei din vrie prin turarea motoarelor la maximum, avionul s-a dezintegrat în aer, probabil din cauza sarcinilor mari aplicate fuzelajului, și s-a prăbușit, distrugând 15 case și provocând moartea echipajului de șase oameni și a altor opt persoane la sol. Alte 60 de persoane au fost rănite.
Accidentul aviatic a redus entuziastmul pentru Tupolev Tu-144. Cauzele accidentului nu au fost clarificate.
Ulterior, modelul Tupolev Tu-144 a intrat în uz în 1977, însă a fost restras de la zborurile cu pasageri în 1978, după un alt incident. A mai fost folosit ca avion cargo până în 1983, apoi de către Uniune Sovietică pentru antrenamentul piloților navelor spațiale Buran și de NASA pentru cercetare. În 1999, modelul Tupolev Tu-144 a efectuat ultimul zbor. În total, au fost fabricate 16 avioane.
Modelul Concorde a fost folosit de British Airways și Air France timp de aproape 30 de ani și a fost restras din uz în 2003, din cauza lipsei cererii de bilete după prăbușirea zborului 4590, costurilor ridicate și crizei de pe piața aeronautică după atacurile de la 11 septembrie 2001.
Prăbușirea zborului 4590 din Franța, la scurt timp de la decolare, a fost singurul accident aviatic în timpul celor 27 de ani de exploatare a avionelor Concorde.