Marea Britanie riscă să rămână în urmă în cursa producerii de vehicule electrice (EV) dacă nu răspunde urgent iniţiativelor pe scară mare adoptate de Statele Unite şi Uniunea Europeană, a avertizat luni Asociaţia Producătorilor şi Comercianţilor de Automobile din Regatul Unit (SMMT), transmite Reuters.
„Capacitatea Regatului Unit de a concura ca un lider al producţiei de vehicule electrice este supusă riscului dacă Guvernul nu răspunde urgent creşterii intense a concurenţei pe plan internaţional”, susţine SMMT.
Programul american de investiţii (Inflation Reduction Act, IRA), un pachet de 369 de miliarde de dolari, prevede distribuirea de subvenţii pentru industriile verzi, precum fabricarea de baterii pentru vehiculele electrice sau producţia de panouri solare.
Ulterior, Comisia Europeană a anunţat luna aceasta că a relaxat prevederile referitoare la ajutoarele de stat, pentru a permite statelor membre UE să acorde ajutoare de stat companiilor, pentru a le încuraja să rămână pe continent în loc să se mute în America de Nord, profitând de subvenţiile acordate de SUA.
Într-un raport intitulat „Cursa spre zero: Îmbunătăţirea rapidă a lanţului de aprovizionare pe segmentul vehiculelor electrice în Marea Britanie”, SMMT a prezentat o serie de iniţiative pentru a-i ajuta pe producătorii auto din ţară să concureze cu cei globali.
Săptămâna trecută, premierul britanic Rishi Sunak declara că discută cu Statele Unite şi Uniunea Europeană în legătură cu IRA, pe fondul temerilor privind lipsa de competitivitate e pieţelor europene, notează Agerpres.
Până acum, doar grupul nipon Nissan a anunţat că va construi o fabrică de baterii în Sunderland, în timp ce peste zece fabrici sunt anunţate sau se construiesc în Europa.
Şi Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, avertiza că industria auto din Marea Britanie se va confrunta „cu dificultăţi” în viitor fără baterii produse în ţară.
SMMT recomandă stimulente mai generoase şi subvenţii pentru proiectele legate de bateriile pentru vehiculele electrice, prin reducerea costurilor cu energia, aprobări rapide pentru noile fabrici şi extinderea acordurilor de liber schimb ale Marii Britanii.
„În timp ce în alte părţi ale lumii sporeşte semnificativ sprijinul pentru tranziţia către vehicule cu emisii zero, trebuie să accelerăm măsurile adoptate pentru a concura în această cursă globală”, a afirmat directorul general al SMMT, Mike Hawes.
Conform datelor SMMT, vânzările de maşini noi în Marea Britanie au scăzut cu 2% anul trecut, la cel mai redus nivel din 1992, din cauza deficitului global de semiconductori, dar ar putea creşte anul acesta cu 15%, în urma atenuării perturbărilor din lanţurile de aprovizionare.
Doar 1,61 milioane de vehicule au fost înmatriculate în Marea Britanie în 2022, în pofida majorării cererii pentru maşinile electrice, arată datele SMMT. Vânzările de vehicule prietenoase cu mediul (EV) au continuat să crească, înmatriculările de maşini electrice alimentate cu baterii au reprezentat 16,6% din vânzările din 2022, faţă de un nivel de 11,6% în 2021. Din 2030, vânzările de maşini noi pe benzină şi motorină vor fi interzise în Marea Britanie.
Marea Britanie rămâne a doua mare piaţă auto din Europa, în urma Germaniei, dar înaintea Franţei, Italiei şi Spaniei.
Editor : M.D.B.