Talibanii au în acest moment în jur de 50 de avioane și elicoptere militare, conform surselor independente care au monitorizat și analizat exclusiv imaginile și fotografiile făcute publice de la căderea Kabulului și până în prezent. Respectivele aeronave sunt cel puțin „intacte la exterior”, dar nu se știe cu exactitate câte dintre acestea sunt operaționale și pot zbura efectiv și mai ales dacă talibanii vor reuși să găsească piloți ori tehnicieni calificați pentru întreținerea lor.
La scurt timp după ce ultimul avion american a părăsit Kabulul, talibanii au năvălit în aeroportul pustiu. Islamiștii s-au rugat, s-au felicitat și au început să-și facă poze la bordul avioanelor și elicopterelor abandonate pe pistă și în hangare.
Dintr-un loc al terorii și haosului care au caracterizat ultimele zile ale retragerii forțelor americane, aeroportul Hamid Karzai s-a transformat într-un imens parc de distracții pentru talibanii care au găsit aici, pe lângă aeronavele abandonate, depozite pline de echipamente, muniție, tehnică și efecte militare.
Imaginile au inundat rețelele sociale iar întreaga omenire a început să numere aparent impresionantul arsenal aviatic căzut în mâinile talibanilor și să se întrebe: Câte dintre aceste aparate sunt, totuși, apte de zbor? Ce au de gând să facă talibanii cu ele?
Înainte de căderea Afganistanului în mâinile talibanilor, forțele aeriene afgane numărau oficial 167 de aparate (avioane și elicoptere), la data de 30 iunie 2021, conform unui raport oficial întocmit de Inspectoratul General Special pentru Reconstrucția Afganistanului (SIGAR).
Ce se știe până acum: 46 de avioane afgane „au evadat” în Uzbekistan, iar americanii au „demilitarizat” alte 73 pe aeroportul din Kabul
În total, afganii aveau 23 de avioane A-29 Super Tucano (avioane ușoare, cu elice, folosite pentru atac la sol), 10 AC-208 (utilitare/atac ușor), 23 C-208 (utilitare/atac ușor) și 3 avioane de transport C-130 Hercules. De asemenea, „pe hârtie” afganii mai aveau, la acea dată, 33 de elicoptere Black Hawk, 43 de elicoptere ușoare MD-530 și 32 de elicoptere rusești de transport Mi-17.
„Aceste aparate nu vor mai zbura niciodată. Nu vor putea fi folosite de nimeni. Majoritatea oricum erau deja în scoase din uz. Dar este sigur că nu vor mai putea zbura niciodată”, a spus generalul american Kenneth McKenzie.
Pentagonul nu a specificat totuși câte dintre aceste 73 de aeronave „demilitarizate” aparțineau forțelor afgane și câte erau ale SUA. În imaginile postate de talibani apar inclusiv elicoptere de transport ale Departamentului de Stat american, folosite la operațiunile de evacuare și abandonate în hangarele din aeroportul din Kabul.
Imagini din satelit prezentate de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale arată zecile de aparate ale forțelor afgane staționate pe pista aeroportului din Termez, Uzbekistan. Printre acestea se pot distinge avioane A-29 Super Tucano, C-208 și elicoptere Mi-17/25 și Black Hawk.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Câte avioane și elicoptere „intacte” au talibanii? Și, mai ales, câte dintre acestea sunt apte de zbor?
Din totalul de 167 de aeronave pe care le aveau, inițial, afganii, dacă reducem cele 46 „evadate” în Uzbekistan, rămân 121 de aparate.
Din cele 73 „demilitarizate” de americani în Kabul, cel puțin 7 erau elicoptere americane. Presupunând că restul erau toate afgane, rămân, teoretic 66 de aparate ale forțelor afgane scoase din uz. Dacă le scădem pe acestea din restul de 121, avem un total 55 de aparate „rămase” în interiorul Afganistanului a căror „soartă” e necunoscută.
Un site independent care a monitorizat și analizat toate imaginile furnizate de talibani în ultimele două săptămâni, „a numărat” cel puțin 51 de aparate de zbor recuperate „intacte” de islamiști: 13 avioane și 38 de elicoptere, mai exact. În plus, talibanii ar fi intrat și în posesia a cel puțin 7 drone aeriene americane.
Sursa citată menționează totuși că din cele 51 de aparate identificate, 3 avioane de antrenament cu reacție L-39 și 8 avioane de transport AN-26/32 „erau neoperaționale de mai mulți ani”. De asemenea, cel puțin 12 elicoptere de atac Mi-24/35 erau și ele inapte de zbor.
Ca fapt divers, raportul SIGAR preciza că flota de AC-208 era operațională în proporție de 63% în luna iunie, iar cea de Black Hawk era operațională în proporție de 39%. Raportul notează în același timp criza personalului calificat și de întreținere, în condițiile în care talibanii organizau asasinate împotriva piloților militari.