Gigantul maritim danez Maersk a confirmat, marţi, că navele sale care urmau să tranziteze Marea Roşie şi Golful Aden o vor lua pe la Capul Bunei Speranţe, în jurul sudului Africii, după o serie de atacuri ale militanţilor Houthi din Yemen, transmite CNBC, citat de Agerpres.
Împreună cu o serie de alte firme, compania anunţase anterior o pauză temporară pentru toate călătoriile prin Marea Roşie. Golful Aden este de-a lungul coastei de sud a Yemenului, în timp ce Marea Roşie oferă o legătură cheie între Asia şi Europa prin Canalul Suez al Egiptului.
Compania germană Hapag-Lloyd a anunţat, luni, că vasele sale o vor lua pe ruta mai lungă a Capului Bunei Speranţe, între continente, invocând un risc „inacceptabil” de siguranţă după un atac împotriva navei sale, Al Jasrah, în Marea Roşie. Aproximativ 30% din comerţul global de containere trece prin Canalul Suez.
„Atacurile pe care le-am văzut asupra navelor comerciale din zonă sunt alarmante şi reprezintă o ameninţare semnificativă la adresa siguranţei şi securităţii navigatorilor”, a transmis Maersk într-un comunicat transmis CNBC. Cel puţin două nave au fost vizate cu proiectile luni, potrivit rapoartelor oficiale. Liderii houthi afirmă că urmăresc Israelul şi toate navele care se îndreaptă spre Israel ca urmare a războiului din Fâşia Gaza.
Maersk a transmis că, după ce a monitorizat situaţia de la suspendarea rutelor, vineri, a decis că toate navele aflate în prezent în aşteptare şi programate anterior să călătorească prin Marea Roşie o vor lua pe la Capul Bunei Speranţe. Navele vor continua pe rutele deviate „de îndată ce va fi posibil din punct de vedere operaţional”, a adăugat compania.
Începând de luni, Maersk a declarat că avea aproximativ 20 de nave oprite pe drum, dintre care aproximativ jumătate se află la est de Golful Aden. Restul se află la sud de Canalul Suez în Marea Roşie sau la nord de acesta în Marea Mediterană. Deciziile privind călătoriile viitoare vor fi luate de la caz la caz, a spus Maersk, şi ar putea include devieri sau „măsuri de urgenţă suplimentare”.
Ruta Capul Bunei Speranţe reduce capacitatea efectivă a unei călătorii Asia-Europa cu 25%, potrivit analiştilor de la UBS.
Situația ar putea să ducă la creșterea prețurilor
Observatorii pieţei spun că situaţia este probabil să pună presiune asupra lanţurilor globale de aprovizionare şi să crească tarifele de marfă, deoarece timpul suplimentar necesar pentru ca navele să ajungă la destinaţie reduc capacitatea de pe piaţă.
Dar industria de transport maritim se află în prezent într-o stare de supraaprovizionare în urma reducerilor din timpul pandemiei, ceea ce ar putea uşura întreruperea generală a lanţului de aprovizionare.
Unele firme, inclusiv grupul petrolier BP, au confirmat până acum doar că transporturile prin Marea Roşie sunt în pauză. BP a refuzat să comenteze potenţialele redirecţionări atunci când a fost contactată de CNBC, marţi.
Pe fondul tulburărilor de la Marea Roşie, secretarul american al apărării, Lloyd Austin, a anunţat, luni, formarea unui grup de lucru internaţional, care include Regatul Unit, Bahrain, Canada, Franţa, Italia, Ţările de Jos, Norvegia, Seychelles şi Spania, pentru „a aborda în comun provocările de securitate”. în regiune. Nu au fost furnizate detalii despre ceea ce ţările s-au angajat sau ar putea oferi.
Secretarul britanic al Apărării, Grant Shapps, a declarat, marţi, că HMS Diamond al Marinei Regale, un distrugător cu rachete ghidate de apărare aeriană, se va alătura grupului operativ.
Între timp, ministerul italian al apărării a transmis că marina italiană va trimite una dintre fregatele sale pentru a ajuta la protejarea rutei, a informat Reuters. SUA au oferit deja sprijin în regiune, doborând zeci de drone ale houthi care vizează nave comerciale.
Maersk a transmis că este „încântat să vadă guvernele la nivel global reacţionând prompt cu eforturi comune privind securitatea maritimă internaţională şi consolidarea capacităţilor în zonă”, dar că rămâne dificil de stabilit când va fi posibilă revenirea pe rutele obişnuite a navelor sale.
Editor : Adrian Dumitru