Nu a fost nevoie decât de șase drone maritime propulsate de ski-jet-uri pentru a distruge o corvetă rusească purtătoare de rachete săptămâna trecută, potrivit dezvăluirilor făcute într-un interviu pentru CNN de unitatea ucraineană secretă care se află în spatele atacului.
Serviciile de informații ucrainene au spus la acea vreme că mica navă rusească de război Ivanoveț a suferit mai multe lovituri înainte de a fi scufundată de dronele maritime în apropiere de coasta Peninsulei Crimeea.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Dronele MAGURA au doar câțiva metri lungime și sunt propulsate de ski-jet-uri, potrivit pilotului ucrainean. Ele au rază de acțiune de 800 de kilometri, ceea ce le oferă ucrainenilor posibilitatea de a le lansa de la mare depărtare din multe locații de pe coasta Ucrainei pentru a efectua misiuni împotriva țintelor inamice din Crimeea.
Pilotul, identificat doar prin numele de cod „13”, este un membru al unei unități speciale din cadrul Direcției de Informații Militare a Ucrainei (GUR), agenție responsabilă pentru mai multe atacuri asupra Crimeei și Rusiei. Multe dintre atacuri au implicat lansarea de drone pentru a lovi mult mai adânc în teritoriul inamic decât ar fi posibil cu armele convenționale din arsenalul Ucrainei.
Filmări de noapte publicate de ucraineni îi arată pe ruși trăgând asupra dronelor în timp ce acestea se apropie tot mai mult de Ivanoveț – cel puțin două drone lovesc nava în lateral, provocând explozii uriașe.
Într-o altă filmare cu același incident se poate vedea ceea ce pare a fi prova navei care iese din apă în timp ce vasul se scufundă spre fundul lacului Donuzlav.
Controlul dronelor maritime este o operațiune foarte delicată. „Este ca munca unui bijutier”
Kievul folosește tot mai des dronele pentru a lovi ținte strategice din Rusia. Infrastructura de gaz și petrol a Moscovei a fost atacată de dronele ucrainene care au lovit, printre altele, un terminal petrolier rusesc aflat la 100 de kilometri la vest de Sankt Petersburg.
„Rușii au început să se trezească noaptea în timpul exploziilor”, a spus șeful GUR, Kirilo Budanov, la finalul lunii ianuarie. „Ei văd adevărata imagine a războiului.”
Impactul dronelor este impresionant, dar munca este una foarte delicată, potrivit pilotului 13. „Cel mai important este să simți drona. Dacă o strângi puțin, poți să pierzi controlul dronei. Aș spune că este ca munca unui bijutier.”
Controlate de la distanță cu ajutorul rețelei de telecomunicații prin Starlink – sateliții lui Elon Musk – dronele pot fi programate din timp pentru a parcurge distanțe lungi prin Marea Neagră.
Un pilot monitorizează constant drumul parcurs de dronă, iar ultima parte până la lovirea țintei este controlată de cele mai multe ori manual.
Încărcătura de 250 de kilograme de explozive poate fi mărită până la 300 de kilograme, dar de obicei nu este nevoie de așa ceva, potrivit pilotului de drone. Chiar și împotriva celor mai protejate nave din Marea Neagră ale marinei militare rusești, dronele și-au demonstrat eficiența.
Navele rusești nu sunt dotate cu arme proiectate să distrugă drone
Având aproape șase metri lungime, dronele sunt impunătoare când le vezi pe uscat. Pe apă, însă, ele sunt niște ținte foarte greu de lovit pentru ruși.
„Sunt destul de greu de văzut, în special în largul mării. Mărimea asta le face dificil de controlat pentru că marea este agitată, dar asta face și ca inamicului să îi fie mult mai greu să ne lovească.”
Armele cu care navele militare rusești sunt dotate nu sunt proiectate pentru a distruge drone, ceea ce le obligă să folosească tunuri mult mai eficiente în luptele contra altor nave, potrivit pilotului ucrainean de drone.
La o demonstrație anterioară, ucrainenii au arătat cum dronele pot să facă viraje foarte bruște la viteză mare în timp ce sunt pe pilot automat. „Nicio navă de război nu poate fi la fel de ușor de manevrat ca aceste drone.”