O penurie de carburant a creat cozi la benzinăriile din Ungaria, a transmis marţi gigantul ungar de energie MOL, în opinia căruia această situaţie este consecinţa plafonării preţurilor la benzină impusă de guvernul lui Viktor Orban. Presa maghiară a prezentat marţi cozi de aşteptare de sute de metri la benzinăriile din ţară.
„Situaţia ofertei este evident critică, cererea a explodat, consumatorii fac rezerve, şi au început achiziţiile determinate de panică”, a precizat Gyorgy Bacsa, director executiv al MOL, într-un comunicat transmis agenţiei France Presse, preluate de Agerpres.
Un fotograf al France Presse a constatat că majoritatea pompelor din mai multe staţii de alimentare din Budapesta erau goale.
„O penurie parţială a produselor noastre ne afectează întreaga reţea, iar un sfert dintre benzinăriile noastre sunt complet goale”, a declarat Bacsa.
Penuria de carburant este cauzată de o scădere cu 30% a importurilor de carburant, precum şi de unele operaţiuni de mentenanţă într-una din rafinăriile MOL, care ar urma să dureze „mai multe săptămâni”, a precizat el.
Deficitul de import este o consecinţă a plafonării preţurilor la carburanţi impusă de guvern, ceea ce a determinat companiile străine să îşi reducă livrările de carburant către Ungaria, conform Asociaţiei Benzinăriilor Independente (FBSZ).
„Trebuie să se renunţe la plafonarea preţurilor”, a precizat FBSZ într-un comunicat transmis AFP.
În noiembrie 2021, Budapesta a decretat un preţ fix de circ 1,17 euro pe litrul de benzină fără plumb 95. Revizuit la fiecare trei luni, plafonul a fost prelungit ultima dată în septembrie şi rămâne în vigoare până la finalul anului.
Guvernul a afirmat că plafonarea preţurilor - la o serie de produse alimentare de bază, precum şi la carburant - vizează sprijinirea activităţii economice şi reducerea inflaţiei galopante pe care executivul o pune pe seama efectelor sancţiunilor UE împotriva Rusiei.
Inflaţia din Ungaria calculată la un an a ajuns la 21,6% în octombrie, cel mai ridicat nivel al său de după 1996 şi al treilea cel mai mare din UE, conform Eurostat.
Editor : M.L.