Piercinguri, tatuaje și blugi găuriți - așa arată „candidatul berii” la alegerile prezidențiale din Austria. Cântărețul punk Dominik Wlazny speră să-i atragă pe acei alegători - deloc puțini - care s-au săturat de oferta politică tradițională. Fondator al „Partidului Berii”, artistul punk - Marco Pogo, pe numele său de scenă - candidează la alegerile prezidențiale din Austria, care au loc duminică, 9 octombrie 2022.
La 35 de ani, el își asumă candidatura cu umor, dându-i accente satirice, dar își apără seriozitatea demersului său de a ajuta oamenii, bulversați de inflație, de revenirea războiului în Europa și de pandemia de Covid.
Noul venit în politică poartă adesea ochelari negri când se află pe stradă, dar se remarcă totuși în peisajul bogatei țări alpine, deși aceasta se pregătește să-i ofere un al doilea mandat liderului ecologist Alexander Van der Bellen, în vârstă de 78 de ani. Rezultatul alegerilor din Austria nu ar urma să aducă surprize, situația fiind departe de agitația de la ultimele alegeri prezidențiale, de la sfârșitul lui 2016, când extrema dreaptă austriacă urca vertiginos spre putere.
O „fântână a berii”, printre obiectivele partidului său
„Sunt David împotriva lui Goliat”, recunoaște cel mai tânăr candidat la funcția supremă, care, potrivit sondajelor, ar lua cam 5 la sută din voturi, în timp ce actualul președinte este creditat cu 60 la sută din intențiile de vot. Marco Pogo nu este însă dezamăgit și se declară convins că are sens să candideze.
A face politică altfel - acesta este obiectivul artistului care din 2015 își promovează al său „Bierpartei”, Partidul Berii. Iar în 2020 a reușit chiar să câștige 11 locuri de consilier districtual în Viena.
Instalarea unei „fântâni a berii” pentru a atrage turiștii, îmbunătățirea calității vieții, bunăstarea animalelor și promovarea egalității de gen se numără printre obiectivele sale, agreate de mulți. Și nu este nevoie să faci dovada că ești un pasionat al berii pentru a te putea alătura comunității sale cu mii de membri: și iubitorii de vin roșu, dar și cei care beau doar apă plată sunt bineveniți, spune Dominik Wlazny. „Nu suntem o sectă”, precizează el.
Berea este specifică culturii germanice și tocmai de aceea candidatul spune că dorește să atragă atenția și să relanseze dezbaterea publică în jurul unei halbe cu bere bună, băută cu moderație, desigur. Chiar dacă umorul este motorul său, își apără seriozitatea demersului de a candida și dă asigurări că decizia a fost una chibzuită, nicidecum intempestivă.
În fața problemelor care se tot adună, Dominik Wlazny se vede ca o „cutie de idei” pentru a ajuta oamenii dezorientați de inflație, de revenirea războiului în Europa și de pandemia Covid-19. Deși recunoaște rolul preponderent ceremonial al președintelui în această țară cu 9 milioane de locuitori, el dă asigurări că ar fi posibil „să facă lucrurile altfel”.
„Am uneori sentimentul că este mai dificil să obții un contract de ucenicie decât un loc de ministru”, a spus el criticând clasa politică. Dacă va fi ales, promite să examineze CV-urile candidaților pentru a-i elimina pe cei incompetenți.
„De ce avem 1.245 de teleschiuri în Tirol?”
Vrea să fie văzut ca „o figură morală, aflată în afara intereselor de partid” și își imaginează „un minister al viitorului” care să analizeze impactul deciziilor - care prea adesea sunt lipsite de viziune, spune el - în special asupra mediului.
„De ce avem 1.245 de teleschiuri în Tirol, dar nu avem turbine eoliene?”. Întrebarea este scrisă cu cretă, pe o tablă mare - așa sunt afișele sale de campanie.
„Are valori bune”, spune o pensionară din Viena. „E tânăr, e din timpul lui”, adaugă ea, uitându-se la sloganurile campaniei sale.
Dominik Wlazny are câteva atuuri pentru a obține de la electorat un vot de protest în fața celor șase contracandidați ai săi, toți bărbați: experiența sa ca medic, faima de cântăreț într-o trupă numită TurboBier și, bineînțeles, celebra bere. Pentru că el își face propria bere, care poate fi găsită în supermarketurile din Viena.
Dar până să ajungă președinte, drumul este lung. Fără sprijinul unui partid important, campania sa s-a desfășurat în principal pe internet, unde tânărul de 35 de ani postează videoclipuri scurte și amuzante. Pe stradă, însă, este aproape inexistent. Abia dacă are lipite zece afișe în țară. Multe au fost furate. „Normal, sunt elegante”, spune el amuzat.