Avertismentele cu privire la siguranță pe submersibilul Titan al companiei OceanGate au fost respinse în mod repetat de Stockton Rush, directorul executiv al acesteia, arată discuții prin e-mail ale acestuia cu un specialist în explorare subacvatică, conform BBC.
În aceste mesaje, Rob McCallum îi spune lui Stockton Rush că își pune clienții în pericol și l-a îndemnat să nu mai folosească submersibilul până ce acesta nu va fi omologat de o autoritate independentă competentă. Rush i-a răspuns că e „plictisit de jucători din industrie care încearcă să folosească argumentul siguranței pentru a opri inovația”.
„Cred că te pui pe tine și pe clienții tăi într-o dinamică periculoasă. În cursa ta spre Titanic nu faci decât să repeți fraza faimoasă «vasul este de nescufundat»” (n. red. – fraza folosită în epocă, înainte de primul și ultimul voiaj al Titanicului, cu referire la pachebot).
În mesaje, Rush își exprimă frustrarea față de criticile aduse siguranței de pe Titan.
„Am auzit deja toate bocetele fără temei cu «o să omori pe cineva» mult prea des. O iau ca pe o insultă personală serioasă”, se arată într-un dintre e-mail-urile trimise de Rush lui McCallum.
Schimbul tensionat de replici dintre cei doi s-a încheiat după ce OceanGate a amenințat că-l va da în judecată pe McCallum.
Citiți și: Băiatul de 19 ani, mort în implozia submersibilului Titan, era „îngrozit” de expediție, dar a vrut „să-i facă pe plac” tatălui său
Rush a insistat că este un „inovator” și că măsurile de siguranță nu sunt necesare
McCallum a declarat pentru BBC că l-a îndemnat în mod repetat pe Rush să înceapă procedurile de certificare și omologare a Titan înainte de a-l mai folosi pentru tururi comerciale. Vasul nu a fost niciodată omologat de vreo autoritate competentă.
„Până ce un submarin nu este clasificat și testat, el nu trebuie folosite pentru operațiuni comerciale de scufundare la adâncime”.
„Te implor să faci tot ce trebuie făcut la testarea submarinului și să fii foarte conservator. Oricât de mult aș aprecia antreprenoriatul și inovarea, tu pui în pericol o întreaga industrie”, mai scrie McCallum.
Într-un răspuns trimis după câteva zile, Rush a răspuns din nou defensiv:
„Ingineria OceanGate folosește o abordare concentrată și inovativă care se opune ortodoxiei submersibilelor, dar asta este natura inovației”.
De-a lungul conversației, el a continuat să vorbească despre conspirații, motivând că „jucătorii din industrie” încearcă să „oprească pătrunderea pe piață a noilor companii”.
„Sunt foarte bine calificat să înțeleg riscurile și problemele asociate cu explorarea subacvatică într-un vehicul nou”, a mai scris Rush, unul dintre cei care au murit, duminică, la bordul Titan după ce vasul a făcut implozie pe fundul oceanului.
„Nimeni nu ar fi trebuit să urce la bordul Titan”
Stockton Rush a fondat OceanGate în 2009, compania oferind clienților interesați „șansa” de a participa la expediții subacvatice la adâncimi mari, inclusiv pentru a explora epava Titanicului la bordul submersibilului respectiv, la schimbul unei sume de 250.000 de dolari.
De-a lungul timpului, experții au pus la îndoială măsurile de siguranță de pe submersibilul Titan și felul în care sunt reglementate în general aceste expediții subacvatice. Semne de întrebări au fost ridicate mai ales cu privire la design-ul experimental al Titan și la materialul cu care a fost construit.
Într-unul dintre clipuri, Rush chiar se laudă cu faptul că a folosit fibră de carbon la construcția submersibilului, un material despre care experții spun că nu este sigur și că poate să ducă la accidente tragice, așa cum s-a și întâmplat.
McCallum se numără printre zecile de lideri și experți care i-au trimis, în 2018, o scrisoare lui Rush, prin care îl avertizau că abordarea sa va duce la „probleme catastrofale”.
„Oamenii din industrie au încercat vreme de ani de zile să-l convingă pe Stockton Rush să-și oprească operațiunile, din două motive: Primul este că fibra de carbon nu este un material acceptabil. Al doilea este că acesta era singurul submersibil din lume care făcea expediții comerciale fiind neclasificat și neomologat. Nu a fost niciodată certificat de vreo agenție independentă”, a mai spus McCallum.
Submarinele pot fi certificat sau „clasate” de organizații specializate, de exemplu, de Biroul American de Transporturi (ABS) sau de DNV, o organizație globală de acreditare cu sediul în Norvegia.
Aceste acreditări, odată ce sunt obținute, demonstrează că vehiculul îndeplinește standarde la aspecte precum stabilitate, rezistență, siguranță și performanță. Dar acest proces nu este obligatoriu.
„Stockton se vedea pe sine ca pe un antreprenor nonconformist. Îi plăcea să nu fie constrâns de reguli. Dar regulile există și există și principii corecte de inginerie și legile fizicii. Nimeni nu ar fi trebuit să urce la bordul Titan.
Dacă nu respecți aceste principii, toate bazate pe o experiență îndelungată și obținută cu greu, atunci trebuie să plătești un preț, un preț teribil.
Nu trebuie să permitem să se mai întâmple asta vreodată. Nu ar fi trebuit să permitem să se întâmple nici acum”, a concluzionat McCallum.
Editor : Adrian Dumitru