Stockton Rush, directorul executiv al companiei OceanGate Expeditions, care organiza expedițiile la epava Titanicului, a fost avertizat în urmă cu cinci ani de lideri din industria construcției de vehicule submersibile că abordarea sa „experimentală” poate să ducă la probleme „de la minore la catastrofale”, însă a ignorat avertismentele.
Avertismentele au ajuns la Rush în 2018 prin intermediul unei scrisori. Ea a fost obținută de publicația americană NYT, citată de The Guardian.
Rush însuși se află la bordul vehicului submersibil și se numără între cele cinci persoane dispărute împreună cu vasul în Oceanul Atlantic, a confirmat OceanGate.
Ceilalți pasageri de la bordul submarinului sunt afaceristul britanic Hamish Harding, miliardarul pakistanez Shahzada Dawood, fiul său Sulaiman, și scufundătorul francez Paul-Henri Nargeolet.
Un reporter NYT a mers la sediul OceanGate din Everett, în statul american Washington, pentru a afla detalii cu privire la scrisoare și la felul în care se lucrează la companie, însă a descoperit doar o clădire goală în spatele unui port de agrement.
În ușă nu era niciun semn cu excepția unui logo cu Titanic într-o fereastră.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Dispute pe tema siguranței între un fost director la OceanGate și companie
Inclusiv un fost angajat de la OceanGate spune că a ridicat problema siguranței expedițiilor în 2018 și și-a făcut cunoscute îngrijorările cu privire la aceasta. Ulterior el a dat în judecată compania.
Conform unor documente juridice din proces, citate de The Guardian, David Lochridge, care era director de operațiuni marine la acea vreme, era îngrijorat de „pericolul potențial pentru pasagerii de pe Titan, atunci când submersibilul coboară la adâncimi extreme”.
Cât timp s-a aflat la OceanGate, Lochridge a fost „responsabil de siguranța întregului echipaj și a clienților”. Conform documentelor, el a fost concediat abuziv după ce a vorbit despre aceste probleme de siguranță.
OceanGate l-ar fi dat afară „într-un efort de a-l reducere la tăcere și de a evita rezolvarea problemelor de siguranță și de control al calității”.
În documente se susține că Lochridge „a identificat numeroase probleme de siguranță și a oferit măsuri de corectare și recomandări pentru fiecare dintre ele”. El ar fi fost îngrijorat mai ales de „testele non-distructive efectuate pe învelișul submersibilului Titan”.
„Pasagerii care plăteau pentru expediție nu erau conștienți și nu erau informați că submersibilul era experimental, că nu se făcuseră teste de rezistență a carenei submarinului și că erau folosite materiale inflamabile în interiorul acestuia”, se mai arată în documente.
Disputa legală între Lochridge și OceanGate a fost soluționată pe cale amiabilă între cele două părți în noiembrie 2018.
Editor : Adrian Dumitru