Paza de coastă chineză a ancorat una dintre cele două nave „monstru” ale sale în zona economică exclusivă (ZEE) a Filipinelor, săptămâna trecută, o acțiune catalogată de un oficial filipinez drept un act de „intimidare” ce face parte din seria lungă de incidente dintre Beijing și Manila în Marea Chinei de Sud, scrie CNN.
Vasul CCG-5901 al pazei de coastă chineze a ancorat în apropiere de atolul Sabina din Insulele Spratly, la 130 de kilometri nord-vest de insula filipineză Palawan, pe data de 3 iulie, mult în interiorul ZEE a Filipinelor, care se extinde la 370 de kilometri de țărm.
CCG-5901 este de trei ori mai mare decât principalele vase de patrulare ale pazei de coastă americane, National Security Cutters – de aici și porecla „Monstrul” folosite de mulți specialiști pentru a descrie această navă chinezească.
„Monstrul” a ancorat la ceva mai mult de 700 de metri de una dintre cele mai noi și mai mari nave ale pazei de coastă filipineze, BRP Teresa Magbanua, care este de cinci ori mai mică decât CCG-5901.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
„Este o intimidare din partea pazei de coastă chineze”, a spus Jay Tarriela, purtătorul de cuvânt al pazei de coastă filipineze, potrivit unui raport al Reuters. „Nu ne vom retrage și nu ne vom lăsa intimidați.”
China pretinde „suveranitate incontestabilă” asupra Mării Chinei de Sud, aproape în totalitatea ei, și asupra insulelor și bancurilor de nisip din interiorul ei, ceea ce include suprafețe mici de uscat aflate la sute de kilometri distanță de teritoriul continental al Chinei.
Un tribunal internațional de la Haga a hotărât în 2016 că pretențiile Beijingului în Marea Chinei de Sud nu au nicio bază legală.
China a ignorat decizia tribunalului și a început să pună tot mai mare presiune pe marina filipineză pentru a-și susține revendicările teritoriale, folosindu-se de miliția maritimă creată de Beijing și provocând incidente care s-au încheiat cu avarierea unor nave și rănirea mai multor marinari filipinezi.
Intimidarea este principala misiune a „Monstrului”
CCG-5901 nu a fost implicată în cel mai recent incident, în care membri pazei de coastă chineze, înarmați cu topoare și alte instrumente ascuțite, au tăiat bărcile de cauciuc ale filipinezilor și în timpul căruia un soldat filipinez și-a pierdut degetul, dar „monstrul” pândește în ZEE filipineză fără oprire, potrivit lui Ray Powell, expert în zona Mării Chinei de Sud și director al SeaLight de la Centrul Nodul Gordian pentru Inovație în Securitatea Națională al Universității Stanford.
„Imediat după conflictul dramatic din atolul Second Thomas Shoal, Monstrul a făcut un tur al aproape fiecărui avanpost filipinez și locație importantă din Marea Chinei de Sud”, a spus Powell.
Powell și alți analiști spun că intimidarea este principala misiune a „Monstrului”, care este mai mare decât orice altă navă obișnuită a oricărei pază de coastă din lume și chiar decât unele distrugătoare ale marine americane.
Și în privința armelor de care dispune, „Monstrul” stă mai bine decât cutterele americane, având două tunuri cu calibru de 76,2 milimetri, spre deosebire de un singur tun cu calibru de 57 de milimetri montat pe vasele americane.
Mărimea sa uriașă îi permite Chinei să își intimideze statele vecine evitând consecințele grave care pot apărea dacă trimite nave din marina militară, potrivit lui Powell.
Beijingul și-a trimis „Monstrul” și un portavion în Marea Chinei de Sud
Navele albe ale pazei de coastă desfășoară misiuni de aplicare a legii și de căutare și salvare, iar în majoritatea țărilor ele nu participă la operațiuni militare.
Mărimea și echipajul „Monstrului” îi permit Chinei să îl utilizeze ca pe un centru de comandă plutitor în scopul desfășurării unor operațiuni mai extinse, potrivit lui Carl Schuster, fost director de operațiuni în cadrul Comandamentului Pacific al SUA.
Schuster a precizat și că un portavion chinez s-a aflat în apropierea Filipinelor în ultimele săptămâni și că cele două nave sunt folosite pentru a demonstra puterea navală superioară a Chinei în fața Filipinelor.
China are atât cea mai mare marină militară din lume, în ceea ce privește numărul de nave, precum și cea mai mare pază de coastă.
China și-a trimis „Monstrul” în apropiere de atolul Sabina și de, Teresa Magbanua, nava pazei de coastă filipineze, una dintre cele mai bune pe care le are în dotare, pentru „a arăta cine are mușchii cei mai mari” în Marea Chinei de Sud, potrivit lui Collin Koh, cercetător al Școlii S. Rajaratnam pentru Studii Internaționale din Singapore.