Companiile aeriene trec cu vederea problemele legate de sănătatea mintală a piloților și a altor angajați din aviație, din dorința de a relua cât mai multe curse aeriene, avertizează mai mulți cercetători din Dublin. Ei susțin că acești angajați suferă de stres, anxietate și depresie după pandemie, dar că nu ar recunoaște asta în fața angajatorilor lor de teamă să nu își piardă locul de muncă.
Avertismentul vine în contextul în care companiile aeriene din întreaga lume relansează zborurile și încep să reangajeze piloții și echipajul, scrie Guardian.
Un total de 1.841 de zboruri au fost programate de pe aeroporturile din Marea Britanie către Franța, Spania, Italia și Grecia începând din 17 mai, ceea ce înseamnă o creștere a numărului cu peste 300%/ față de prima jumătate a lunii mai. Companiile aeriene din SUA au inaugurat săptămâna trecută sute de rute noi.
Datele sondajului arată că mulți dintre angajații din aviație vor simți efectul epuizării odată ce se vor întoarce la muncă, a declarat Paul Cullen, membru în echipa de cercetare. „Nu putem ascunde asta sub preș. Datele arată că mare parte a piloți nu ar dezvălui angajatorului o problemă de sănătate mintală din cauza stigmatizării și a fricii de a-și pierde licența și, probabil, locul de muncă”, a spus el.
Un sondaj realizat în rândul a peste 1.000 de piloți din întreaga lume în 2019, a relevat că 18% au avut depresie moderată și 80% suferă de epuizare moderată. Mai mult de trei sferturi dintre respondenți au declarat că nu vor dezvălui astfel de probleme angajatorilor, iar 81% au afirmat că nu se simt apreciați de angajatori.
Un al doilea sondaj care a vizat peste 2.000 de lucrători din aviație - în special piloți, echipaj de cabină, controlori de trafic aerian și ingineri - în august 2020 a constatat că aceștia au suferit mai mult decât populația generală în timpul pandemiei. O cincime dintre piloți și 58% din personalul din aviație suferă de depresie moderată, comparativ cu 23% din populația din Marea Britanie, arată sondajul.
Mulți lucrători din aviație și-au pierdut veniturile în timpul pandemiei, iar unii au ajuns în situația de a-și pierde casele și mașinile. „După întoarcerea la locul de muncă, acele pericole care erau o problemă înainte de pandemie vor reveni. Dar rezistența persoanelor nu va fi la fel de puternică ca înainte și acest lucru ar putea avea un impact asupra siguranței zborului.”, a avertizat Paul Cullen.
După ce pilotul Andreas Lubitz a prăbușit în mod deliberat un avion Germanwings în 2015, ucigând toate cele 150 de persoane la bord, Comisia Europeană a recomandat ca toate companiile aeriene să evalueze psihologic piloții înainte de angajare. Măsura urmărea prevenirea producerii unei tragedii similare și oferirea de sprijin piloților care reclamă stări de depresie.
Cu toate acestea, companiile nu se informează cu privire la bunăstarea piloților, iar unii dintre ei se tem să facă publice problemele de sănătate mintală sau să accepte ajutor, a declarat Joan Cahill, coordonator al echipei de cercetare. Cahill a subliniat că angajatorii trebuie să le ofere angajaților lor acces la săli de sport și yoga, sprijin, consiliere și instruire.
Janet Northcote, purtător de cuvânt al Agenției pentru Siguranța Aviației în Uniunea europeană, a declarat că autoritățile din domeniu și companiile din industrie au colaborat cu specialiști în psihologia aviației pentru a spori bunăstarea angajaților și pentru a-i ajuta să facă față oricărei probleme înainte ca aceasta să devină un pericol pentru siguranță.
Janet Northcote a subliniat că în Europa au avut loc constant acțiuni de conștientizare a acestor probleme, care s-au concentrat pe modul în care impactul evenimentelor legate de pandemie - izolarea, pierderea celor dragi, boala – îl are asupra stării angajaților din aviație și s-au căutat soluții pentru atenuarea acestui impact.
Editor : Georgiana Marina