Tancul T-14 „Armata”, cel mai modern din dotarea armatei ruse, nu poate fi folosit în Ucraina deoarece este „prea scump” de operat, a recunoscut Serghei Cemezov, șeful conglomeratului Rostec, un gigant al industriei de apărare a Rusiei. Un fost ofițer de informații britanic a arătat însă că, în realitate, adevăratele probleme ale acestui tanc - prezentat de oficialii și propaganda Kremlinului drept „cel mai bun din lume” - le reprezintă motorul (practic, o copie după un model german) și echipamentele electronice.
„Tancul «Armata» este, în general, cam scump. În ceea ce privește funcționalitatea, desigur, e cu mult superior tancurilor existente, dar este prea scump, așa că este puțin probabil ca armata rusă să-l folosească acum. E mai simplu să cumpărăm tancuri T-90”, a declarat Cemezov pentru Ria Novosti.
Tancul a fost prezentat pentru prima oară publicului în 2015, la parada de 9 mai organizată în Piața Roșie. Și chiar atunci s-a și defectat.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Principala problemă a „Armatei” o reprezintă motorul său, după cum a explicat expertul militar Sergio Miller, fost ofițer de informații militare în armata britanică.
Mai exact, până la apariția lui T-14 „Armata”, aproape toate tancurile ruse funcționau și funcționează cu motoare care sunt „descendente” directe ale „remarcabilului” motor diesel V-2, proiectat în 1931 la fosta uzină sovietică de locomotive din Harkov (situată în prezent, în Ucraina și distrusă de trupele ruse).
„V-2 este Kalașnikovul motoarelor de tancuri”, a spus expertul britanic. Practic, toate tancurile T-72, T-90, blindatele BMP-1, BMP-2 și BMP-3 sunt motorizate cu versiuni modernizate ale vechiului dar extrem de fiabilului motor V-2.
Mai puțin „Armata”. Acest tanc folosește un motor „nou”, complet diferit de V-2.
Ironia istoriei: Motorul celui mai modern tanc al Rusiei e inspirat după motorul fostelor tancuri naziste „Tiger”
Motorul tancului „Armata”, denumit A-85-3A, a fost creat de Biroul de Proiectări „Transdiesel” în anii 1990 și era inițial destinat compresoarelor cu piston industriale folosite în exploatările de petrol și gaze.
Motorul A-85-3A a fost prezentat la diverse expoziții militare dar nimeni nu s-a arătat interesat. Experții din industria rusă de apărare au decis să rezolve problema într-un mod original: să construiască viitorul tanc „în jurul” motorului și nu invers.
Rezultatul: tancul a devenit „prizonierul” propriului său motor. Acesta e complet diferit de restul motoarelor din armata rusă. În caz de probleme sau necesitate, nu poți scoate motorul „cu probleme” și să-l înlocuiești cu unul de la T-72 ori T-90 pentru simplul motiv că acestea au dimensiuni diferite, iar sistemele de transmisie sunt și ele incompatibile. Pur și simplu A-85-A3 este „mai mic” decât V-2.
Iar singura soluție inginerească viabilă este: refacerea unui nou tanc de la zero, arată expertul militar britanic.
Producătorul tancului Armata e uzina de tancuri de la Uralvagonzavod, care produce și tancurile T-90 și versiunile modernizate de T-72 folosite de armata rusă în Ucraina. Tot la această uzină sunt făcute reparații, revizii capitale ori modernizări ale diverselor blindate.
„Acum avem nevoie de bani pentru a produce noi tancuri, noi arme, poate mai ieftine. Prin urmare, dacă există o șansă să cumpărăm arme mai ieftine, de ce nu?”, a explicat șeful Rostec, Serghei Cemezov motivul pentru care tancul „Armata” nu va fi utilizat în Ucraina.
2015: „Vom produce 2.300 de tancuri Armata”. 2021: „Vom produce doar 40”. 2023: „Așteptăm prima livrare”
În urmă cu un an, Rusia anunța că a început să folosească noile tancuri T-14 Armata împotriva poziţiilor forţelor ucrainene, „dar aceste tancuri încă nu au participat la operaţiuni de asalt directe”.
În ianuarie 2023, serviciile de informaţii britanice au relatat că forţele ruse din Ucraina ezitau să accepte primul lot de tancuri din cauza „stării proaste” a acestora.
În 2015, Kremlinul a ordonat producerea a 2.300 de tancuri până în 2020, dar războiul din Ucraina a dus la o amânare a acestui termen până în 2025. Agenţia de presă Interfax a relatat în decembrie 2021 că grupul industrial de stat Rostec a început producţia a 40 de tancuri, prima livrare fiind prevăzută „după 2023”.
Tancuri rusești cu motoare de inspirație germană și electronică franțuzească
În plus, o altă problemă acută pentru T-14 Armata o reprezintă lipsa echipamentelor electronice, esențiale și vitale în războiul modern. Industria de apărare rusă e încă extrem de dependentă de cipuri ori semiconductori occidentali.
Momentan, conform expertului militar britanic, nu există încă o „linie de fabricație” dedicată asamblării și producerii de tancuri T-14 la uzina Uralvagonzavod. Multe componente vitale, realizate de firme occidentale, nu au mai fost livrate din cauza sancțiunilor.
În prezent, fabrica de la Uralvagonzavod este la „foc continuu” în privința producerii de tancuri T-72B3 (variantă modernizată a T-72) și T-90 M.
Rusia mai deține și o a doua fabrică de tancuri - Omsktransmaș - în Siberia - dar aceasta e în special dedicată modernizării și revitalizării fostelor tancuri sovietice T-62 (fabricate în perioada 1961-1973), scoase din depozite și trimise pe front pentru a compensa pierderile suferite în Ucraina. De asemenea, mii de tancuri au fost scoase anul trecut din marele depozit militar al armatei ruse din Siberia.
Rusia mai are în depozite și 2-3.000 de tancuri T-64, dar acestea nu pot fi utilizate din cauză că acest model a folosit, la rândul său, un motor diferit de V-2, mai precis o copie eșuată după un motor de bombardier german.
Experții Institutului pentru Studiul Războiului (ISW) estimează că Rusia ar fi pus în funcțiune încă 1.500 de tancuri în ultimul an, dar, dintre acestea, cel mult 200 au fost noi, iar marea majoritate au fost modele mai vechi recondiționate.
Conform datelor din surse deschise, Rusia a pierdut până acum peste 1.800 de tancuri (distruse și complet scoase din luptă). În plus, alte peste 900 au fost avariate, abandonate sau capturate de ucraineni.
Dintre acestea, în jur de 1.000 de tancuri (distruse, avariate, abandonate/capturate) sunt tancuri „noi” (modele modernizate de T-72 B3, tancuri T-80 și T-90 de ultimă generație).
La începutul invaziei în Ucraina, Rusia avea în jur de 2.600 de tancuri operaționale, din care 1.000 erau „moderne”. Industriei de apărare ruse i-au luat aproximativ 10 ani pentru a le produce sau moderniza.