În deșerturile din Australia și SUA, inginerii curăță praful de pe avioane, testează motoarele și elimină șerpii și insectele care și-au făcut cuib în aeronave, relatează The Guardian.
În praful roșu al deșertului australian, peste 100 de avioane strălucitoare sunt aliniate într-o o parcare pe termen lung pentru aviație.
Alte sute formează modele geometrice în deșertul Mojave din California, unde inginerii lovesc butucii de la roțile aparatelor A380 ale companiei Qantas, pentru a speria șerpii cu clopoței.
Când a izbucnit pandemia de COVID-19, multe țări au restricționat călătoriile, iar avioanele care nu mai aveau pasageri au fost transportate în ariile uriașe de depozitare din Statele Unite, Europa și Australia. Acum a venit momentul să fie pregătite din nou pentru decolare.
În urmă cu o săptămână, șeful companiei Qantas, Alan Joyce, a stat în fața unui Boeing 787 și a vorbit despre „luminița de la capătul tunelului”, în condițiile în care rata de vaccinare crește în tot mai multe țări și granițele se deschid. El a anunțat că rutele vechi vor fi reluate și că li se vor alătura rute noi. Primul Qantas A380 va sosi în Australia în ziua de Crăciun, a spus el, iar al doilea zbor va fi disponibil până în aprilie.
Multe avioane Qantas sunt în California, în timp ce Asia Pacific Aircraft Storage (APAS) de lângă Alice Springs este o casă temporară pentru avioanele deținute de Jetstar, Cathay Pacific, Singapore Airlines, Tigerair și alte compani. APAS a fost nevoită să se tot extindă, pe măsură ce pandemia a adus la sol tot mai multe avioane, și a deschis un al doilea garaj în Queensland.
Dr. Sonya Brown, profesor de design aerospațial de la Universitatea din New South Wales, explică că, în timp ce avionul se află în „hibernare”, inginerii fac eforturi pentru a împiedica viața sălbatică și rugina să acapareze aeronava. Ușile și deschiderile trebuie sigilate, iar uleiul scurs și înlocuit cu un ulei conservant – un proces numit „decapare”.
Apoi, există o serie de proceduri pentru a-l pregăti din nou în siguranță pentru zbor.
La începutul acestui an, Agenția pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană a avertizat cu privire la o „tendință alarmantă a numărului de rapoarte privind probleme de viteză și altitudine în timpul primului zbor după ce aeronava a părăsit depozitul, cauzată de sistemele de date contaminate”.
Avioanele au fost forțate să oprească decolările sau să se întoarcă din cauza „obiectelor străine”, cum ar fi cuiburi de insecte din sistemele statice de pilotaj, echipamente sensibile la presiune care furnizează informații critice, cum ar fi viteza aerului.
„Intruziunea faunei sălbatice este cu siguranță unul dintre lucrurile importante – insecte și cuiburi de păsări. Există o mulțime de verificări vizuale pentru acest lucru”, spune Sonya Brown.
„Insectele pot pătrunde în sistemele de date aeriene, ceea ce este foarte îngrijorător, deoarece aceste sisteme ajută echipajul să înțeleagă cât de sus este, cât de repede merge. Trebuie să le speli cu azot pentru a te asigura că sunt complet limpezi. Și ar putea fi și șerpi, mai ales în jurul trenului de aterizare”, spune ea.