Vinul românesc e bun şi ieftin, spun degustătorii străini. Printre aceştia se numără şi Olly Smith, realizatorul unei emisiuni culinare la BBC. „Raportul preţ-calitate este cu adevărat impresionant. Câteva tipuri de vin precum parfumata Fetească Albă, Pinot Noir sau Cabernet Sauvignon au un preţ bun şi o aromă fructată modernă”, a scris acesta pentru Daily Mail.
Să obţii un astfel de vin nu este o misiune uşoară, spun producătorii. Au investit milioane de euro în ultimii 23 de ani pentru a înlocui bătrâna viţă de vie românească cu soiuri nobile. Iar vremea a avut şi ea un rol important. În ultimii ani temperaturile ridicate au făcut ca în România să existe condiţii aproape identice cu cele de la Bordeaux.
Vinurile româneşti au succes din ce în ce mai mare pe piaţa internaţională, dovadă fiind exporturile spre Germania, ţările scandinave şi Anglia.
Exporturile sunt de şase ori mai mici decât importurile
Chiar şi aşa, exporturile sunt însă în continuare de şase ori mai mici în comparaţie cu importurile. În primele opt luni ale anului s-au exportat 6.989 tone de vin, în timp ce importurile s-au ridicat la 42.414 tone.
O speranţă vine din partea americanilor, care se declară fascinaţi de gustul vinului românesc. Pentru că cererea este mare, cinci producători români au făcut pact să cucerească America. În total, vor exporta câteva milione de sticle peste Ocean.
Însă nu doar gustul contează, spun specialiştii. Pentru a-i cuceri pe americani, etichetele au desene cu personaje din desene animate.
De la producătorii români, o sticlă de vin cu gust robust pleacă cu 3-4 euro şi ajunge la raft cu minimum 7 euro. Chiar dacă preţul este aproape dublu, acesta e în continuare mai mic cu un sfert faţă de ofertele celorlalţi producători internaţionali.