Ultimul avion superjumbo Airbus A380 construit urmează să fie livrat astăzi operatorului aerian Emirates, informează BBC.
Este un moment istoric, pentru că gigantul cerurilor va continua să zboare, însă viitorul său pe termen lung rămâne incert.
Compania Emirates, care deține jumătate din flota A380 existentă, intenționează să folosească avioanele mulți ani de acum încolo. Cu toate aceastea, mulți operatori aerieni au încetat să folosească aeronava pe durata pandemiei, iar unele avioane au fost deja scoase din flote.
Airbus A380 este cel mai mare avion de pasageri din lume. În configurația cea mai des întâlnită, transportă 545 de pasageri, deși deține spațiul necesar pentru a transporta până la 853 de oameni.
Avionul cu două punți este propulsat de patru motoare, are o anvergură a aripilor de 80 de metri și o greutate maximă la decolare de 560 de tone. Totodată, este o aeronavă foarte complexă, iar în interiorul său se regăsesc 530 de kilometri de cabluri electrice.
Airbus A380 trebuia să fie un simbol al industriei europene
Proiectul a fost conceput la începutul anilor '90. Airbus A380 trebuia să fie un simbol al industriei europene, nava-amiral a flotei Airbus și un concurent de temut pentru Boeing 747.
Atunci, se presupunea la scară largă că marile aeroporturi din întreaga lume vor deveni din ce în ce mai aglomerate pe măsură ce orașele se vor dezvolta și nevoia de transport aerian va crește. Astfel, se va crea o piață pentru avioane superjumbo capabile să transporte mai mulți pasageri în același timp.
Un eșec comercial
Până când Airbus A380 a ajuns să desfășoare primul său zbor, în 2007, piața deja începuse să se schimbe. Airbus se străduia să lanseze A380, însă Boeing își promova discret versiunile mai economice de cursă lungă 777 și dezvolta 787 Dreamliner.
Boeing 787 era un avion modern, mai eficient decât modelele vechi, folosea mai puțin combustibil și era mai ieftin de utilizat. Alături de modelul A350 din flota Airbus, a revoluționat industria aeriană. În loc să folosească avioane superjumbo pentru a transporta mulți oameni între aeroporturile principale, de unde puteau lua alte zboruri către destinațiile finale, companiile aeriane puteau acum să transporte pasagerii pe rute mai puțin aglomerate, direct între orașele mici - o alternativă care nu era viabilă în trecut.
Comparativ cu modelele mai noi, aeronava A380 avea un preț de achiziție mare și costuri mari de întreținere.
"Tehnologia din A380 era practic din anii '80", spune Peter Morris, economist șef al companiei de consultanță aviatică Ascend by Cirium. "Designul său datează înainte ca industria să se schimbe, înainte să fie introduse motoarele eficiente sau materialele compozite".
Drept urmare, Airbus s-a chinuit să-și vândă noul produs. Doar 251 de exemplare au fost produse, iar proiectul s-a străduit să treacă pe profit, fără să mai luăm în calcul recuperarea investiției de 25 de miliarde de dolari.
Chiar și înainte de începutul pandemiei, companiile aeriene reușeau cu greu să umple toate locurile dintr-un Airbus A380. Odată cu venea pandemiei, toate avioanele au fost oprite la sol. În timp ce acum unele companii încep să le readucă înapoi, altele, precum Lufthansa sau Air France, le-au retras din operare.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu avioanele neutilizate. Teoretic, ar mai putea zbura zeci de ani. În realitate, potrivit Ascend by Cirium, piața second hand pentru asemenea avioane uriașe este "mică spre inexistentă". Este destul de probabil ca și alte modele Airbus A380 să fie dezmembrate, precum s-a întâmplat deja cu șapte aeronave.
Altele vor rămâne în uz. Companie Emirates are 118 avioane Airbus A380 și estimează că va continua să le folosească aproximativ 20 de ani.
Oricât va continua să zboare, A380 și-a asigurat deja locul în istorie, crede istoricul în aviație Shea Oakley.
"În mod tragic pentru Airbus, au construit o capodoperă tehnologică, însă au avut o viziune greșită. Era un avion bun, însă o alegere neinspirată pentru acele vremuri", spune Oakley. "Nu cred că va mai exista vreodată un avion comercial mai mare decât A380".
Zborul în formă de inimă al ultimei nave A380
În data de 12 decembrie, ultima aeronava A380 a făcut un zbor de verificare de la fabrica companiei din Hamburg, înainte de livrare. În cadrul zborului, desfășurat în nord-estul Germaniei, compania și-a luat la revedere de la proiectul A380, piloții urmând o traiectorie în formă de inimă.