Trenuri fără mecanic

Data publicării:
trenuri

Dacă o maşină fără şofer poate să frâneze, să accelereze să evite obstacole şi să parcheze fără şofer, atunci şi un tren, care are o traiectorie mai puţin complexă, poate să înainteze pe căile ferate fără mecanic.

Potrivit datelor colectate de site-ul Motherboard, în 2013 funcţionau 48 de linii feroviare autonome. Un sfert dintre ele în marile oraşe europene. Însă niciun tren fără mecanic nu face deocamdată legătura între două oraşe, asta chiar dacă tehnologia există.

Marile companii feroviare continuă să folosească mecanicii din mai multe motive. Sindicatele feroviare sunt extrem de puternice, pentru că pot paraliza o ţară dacă intră în grevă, aşa că disponibilizarea mecanicilor şi înlocuirea lor cu piloţi automaţi ar fi foarte dificilă. Apoi, ca să renunţe la mecanici, companiile feroviare trebuie să cumpere locomotive autonome, ceea ce ar însemna o investiţie destul de mare, chiar dacă pe termen lung costurile ar fi diminuate.

Şi, nu în ultimul rând, contează percepţia pasagerilor asupra evoluţiei tehnologice. Mulţi nu s-ar sui la bordul unui tren fără echipaj uman. Deşi, experienţa companiilor feroviare a arătat că personalul uman este dispus greşelilor.

În vara anului 2013, în Spania, un tren care călătorea între capitala Madrid şi Ferrol a deraiat după ce mecanicul nu a redus viteza. 79 de persoane şi-au pierdut viaţa. Dacă trenul ar fi fost condus de un sistem automat, accidentul putea fi evitat.

Totuşi sunt situaţii în care un mecanic de locomotivă poate lua decizii mult mai bune decât un calculator din simplul motiv că mecanicul înţelege ceea ce vede în faţa trenului, spre deosebire de mecanicul automat care se bazează doar pe senzori şi pe setările sale prestabilite. Varianta ideală ar fi ca mecanicul uman şi mecanicul automat să lucreze împreună. Calculatorul ar putea să evite accidentele provocate de oboseala sau neatenţia personalului uman, dar mecanicul ar putea interpreta mult mai bine anumite date colectate de senzorii locomotivelor. Pentru companiile feroviare însă, această variantă ideală ar fi şi cea mai costisitoare.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri