Trei companii feroviare au depus oferte pentru cumpărarea CFR Marfă. Este vorba despre operatorii locali Grup Feroviar Român, Transferoviar, dar şi despre compania străină Omnitrax, sustin surse din ministerul Transporturilor. În urmă cu o oră a expirat termenul până la care potenţialii investitori puteau depune dosarele pentru a participa la licitaţie.
ACTUALIZARE 18.00. Trei companii feroviare au depus oferte pentru cumpărarea CFR Marfă. Este vorba despre operatorii locali Grup Feroviar Român, Transferoviar, dar şi despre compania americană Omnitrax, susţin surse din ministerul Transporturilor.
Primul investitor care a depus oferta pentru compania de transport feroviar este Transferoviar Grup - un operator privat de transport marfă şi călători. Compania nu va participa singură la licitaţie, ci cu un fond de investiţii din Austria, susţin aceleaşi surse.
De cumpărarea CFR Marfă este interesat şi Grupul Feroviar Român, principalul concurent al companiei de stat, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica.
Cel de-al treilea investitor, Omnitrax, este una dintre cele mai mari companii din America de Nord şi oferă servicii de management pentru operațiuni feroviare. Compania gestionează 16 căi ferate regionale, care deservesc 11 state din Statele Unite şi trei provincii din Canada.
Cine sunt ofertanţii CFR Marfă
Transferoviar Grup
- companie deţinută de omul de afaceri Călin Mitică (avere estimată la 20 milioane de euro)
- operator privat de transport marfă şi de călători
- participă alături de fondul de investiţii austriac Donau Finanz, care administrează afaceri de 2 miliarde de euro
Grupul Feroviar Român (GFR)
- companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica (avere estimată la 420 milioane de euro)
- operator privat de transport marfă
- este principalul concurent al CFR Marfă, dar şi unul dintre colaboratorii săi
Omnitrax
- companie deţinută de fondul de investiţii Broe Group
- oferă servicii de management pentru operaţiuni feroviare
- gestionează 16 căi ferate regionale, care deservesc 11 state din SUA şi trei provincii din Canada
Statul speră să obţină cel puţin 180 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de acţiuni, dar a simplicat condiţiile de participare - a permis să intre în cursă şi unor firme care, în alte condiţii, nici n-ar fi visat la privatizarea CFR Marfă.
Condiţiile cerute investitorilor sunt mai blânde acum. Practic, poate participa oricine, chiar şi companiile mici, dacă se asociază cu alţi investitori şi cumulează o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro. Este suficient ca o singură companie din această asociere să deţină o licenţă valabilă de transport marfă, emisă cu cel puţin trei ani înainte de depunerea ofertelor. Anterior, aceste condiţii trebuiau întrunite de fiecare dintre participanţii la licitaţie.
În ultimii cinci ani, operatorul feroviar de marfă a adunat pierderi de peste 1,2 miliarde de lei, dar și datorii de 1,9 miliarde de lei. Viitorul cumpărător nu le va prelua. Înainte de privatizarea programată a se termina pe 20 iunie, statul le va transforma în acţiuni. 10 miniştri şi tot atâţia directori generali au permis ca timp de 14 ani CFR Marfă să fie distrusă sistematic. Între timp, compania a pierdut permanent din cota de piaţă ajunsă acum la 60% şi n-a mai reuşut să înregistreze profit de mai bine de 5 ani.
Pierderile CFR Marfă
2008: 169,44 mil. lei
2009: 341,95 mil. lei
2010: 535,26 mil. lei
2011: 93,45 mil. lei
2012: 133,50 mil. lei
sursa: Ministerul Finanţelor