Şapte tronsoane de autostradă din România ajung în vizorul procurorilor DNA. Şi asta după ce inspectorii guvernamentali au descoperit că avizele de siguranţă rutieră s-ar fi dat ilegal. De exemplu, un fost angajat al ministerului de Interne şi-a făcut propria afacere din acordarea de avize pentru autostrăzi. În loc ca banii să ajungă la stat, au ajuns la privaţi. Autoritatea Rutieră Română a pierdut în ultimii trei ani aproape 16 milioane de euro. Dacă procurorii confirmă raportul Corpului de Control, vom pierde finanţarea europeană pentru cele şapte autostrăzi.
Din cele 25 de avize de siguranţă rutieră, descoperite ca fiind ilegale de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, 20 au fost semnate de Călin Cristian, auditor privat. Fost comisar şef de poliţie, Călin Cristian a fost ani de zile reprezentantul Ministerului de Interne în comisiile tehnice care dădeau avize pentru toate autostrăzile şi drumurile naţionale din România.
Alin Goga, consilier juridic CNADNR: „Dânsul nu a avut aprobare din partea ARR-ului. Avea doar o calificare, fără să fie autorizat ca şi auditor de siguranţă rutieră. Fiind reprezentantul Ministerului de Interne, al Poliţiei Rutiere, avea un cuvânt foarte greu. Practic, dacă dânsul se opunea unei soluţii, acea soluţie nu mai era promovată. Pixul directorului general, fără pixul acestui director din Ministerul de Interne, era zero”.
Călin Cristian s-a pensionat în 2013. Potrivit raportului corpului de control din acel an, fostul comisar de poliţie a dat avize ca persoană fizică pe proiectele mari de infrastructură. Avizele sunt însă considerate ilegale de inspectorii guvermanetali. Potrvit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, mai marii de la Drumuri au dat voie firmelor de construcţii să-şi aleagă auditorii care dau avize pentru siguranţa rutieră.
„Corpul de control a constatat că, în lipsa normelor de aplicare ale Legii nr.256/2008, CNADNR nu a întocmit un contract cu ARR şi a introdus obligativitatea realizării auditului de siguranţă rutieră în caietul de sarcini pentru licitarea proiectelor”, arată Ministerul Transporturilor.
Contactat de Digi24, fostul comisar de poliţie Călin Cristian nu a comentat situaţia.
Din comisia care dădea avize de securitate pentru drumurile naţionale, făcea parte şi Cristian Andrei, actual director în CNADNR, care se ocupă chiar cu siguranţa drumurilor naţionale. Şi el a devenit auditor privat, dar nu a semnat niciun aviz.
Alin Goga, consilier juridic CNADNR: „Timp de şapte ani de zile, dânsul a răspuns în permanenţă de siguranţa drumurilor naţionale, de autostrăzi, de tot ce a însemnat aviz (...) Consiliul Tehnico Economic pe parte de siguranţă rutieră condus de domnul director general adjunct Cristian Andrei”
Nici Cristian Andrei nu a vrut să comenteze situaţia. Directorul general al CNADNR în schimb susţine că nu a avut timp să citească raportul de control.
Cătălin Homor, director general al CNADNR: „Nu pot să comentez mai nimic acuma, pentru că este destul de proaspăt acest raport. A intrat în companie destul de... alaltăieri, dacă nu greşesc. Ieri am venit aicea, astăzi iar sunt aici, de săptămâna viitoare îl vom evalua în detaliu”.
Raportul Corpului de Control al Ministrului Transporturilor a fost trimis la DNA, care va stabili legalitatea acordării acestor avize de siguranţă rutieră.