De 24 de ore au avut nevoie pasagerii unei curse TAROM Madrid-Bucureşti să ajungă acasă. Totul din cauza unei probleme tehnice a avionului. Nu este prima dată când o cursă a companiei întârzie din cauza problemelor tehnice. De altfel, doar anul trecut, întârzierile au lăsat o gaură în bugetul companiei de stat de peste un milion de dolari. Operatorul aerian este într-o situaţie financiară dificilă. În prima jumătate a anului, pierderile au fost de aproape 30 de milioane de lei, cât pe tot anul trecut.
Aproape o zi a durat drumul dintre Madrid şi Bucureşti pentru 138 de pasageri, în condiţiile în care distanţa se parcurge cu avionul în trei ore şi jumătate. Oamenii povestesc că au aflat abia după cinci ore că zborul va fi reprogramat pentru a doua zi.
„Am stat în aeroport cu copiii, nu a ieşit nimeni de la companie să ne spună nimic”, spune un pasager.
„Ne-au spus să așteptăm. După cinci ore au zis că o să aducă piesa din România, o să repare”, spune un alt pasager.
Abia spre seară au fost duşi la un hotel din Madrid. Şi chiar dacă au primit sandviciuri şi apă cât timp au fost ţinuţi în aeroport, ei vor să ceară despăgubiri.
„Am venit în vacanţă, am pierdut o zi”, spune un turist.
Potrivit companiei, a fost vorba despre o defecţiune minoră, însă firma care asigură mentenanţa avioanelor TAROM în Spania nu a putut înlocui piesa stricată, aşa că aceasta a fost trimisă din Bucureşti.
Nu este pentru prima oară când avioanele Tarom nu pot decola din cauza defecţiunilor. În urmă cu o lună şi jumătate, trei curse Tarom au fost anulate pentru că avioanele Airbus A310 erau în service şi nu au putut zbura. Sutele de minute de întârziere a zborurilor înseamnă bani pierduţi. Întârzierile au costat compania aeriană un milion de dolari anul trecut.
Flota este veche şi trebuie schimbată.
„La început o să ne uităm pentru aeronavele mari la un lease care să ne permită să negociem condițiile cât mai favorabil pentru noi, indiferent de vârsta flotei e cum se face întreținerea aparatelor, care e altă problemă”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Buşe.
Banii pentru mentenanţa avioanelor reprezintă 30% din costurile Tarom, comparativ cu 15%, media la nivelul celorlalte companii aeriene.
O altă problemă a companiei o reprezintă şi salariile suspect de mari pentru anumiţi angajaţi, care în acte erau la serviciu, dar în realitate acasă.
„Peste 25% din personalul tehnic de la TAROM a înregistrat concedii medicale, o cifră pe care nu am văzut-o în nicio companie. Este vorba despre 1500 de zile în care acest personal a fost în concediu medical”, spunea Dan Costescu, fostul ministru al Transporturilor.
Pentru cei aproape 2.000 de angajaţi, Tarom a cheltuit cu salariile şi indemnizaţiile angajaţilor, în prima jumătate a anului, aproape 72 de milioane de lei, cu 3 milioane mai mult ca în aceeaşi perioadă din 2015.
TAROM zboară în prezent în peste 20 de ţări. Foloseşte trei tipuri de avioane - Boeing, Airbus şi ATR.